Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 327

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 4.
229
15
25
10
5
Trebat ćemo više fućkanja, više ismijavanja, za onoga tko
poveže ovu drugu <tezu>: Budući da je kretanje beskonačno s
obzirom na dijeljenje, vječno je. Budući da je vrijeme beskonačno
s obzirom na dijeljenje, vječno je? Ako bi to bilo dopušteno, bit
će dopušteno također uvesti: određeni je, dakle, period vremena
vječan, trčanje u trkalištu je, dakle, vječno, Heraklo, dakle, još
uvijek trči u Olimpiji i trčat će vječno.
Ako je to smiješno, ne zaključuje se ispravno, ni istinito, ni
logički: vrijeme i kretanje su beskonačni s obzirom na dijeljenje,
beskonačni su, dakle, i s obzirom na krajnosti, dakle i vječni. Naj-
ispravnije će se, najistinitije, dokazno zaključiti: da su vrijeme i
kretanje beskonačni s obzirom na krajnosti, bili bi također vječni;
no nisu beskonačni s obzirom na krajnosti po Aristotelovim svje-
dočanstvima, stoga nisu ni vječni. Taj, dakle, razlog beskonač-
nosti na temelju dijeljenja ne donosi nikakvu snagu ni istinu za
vječnost vremena i kretanja. Onu drugu beskonačnost s obzirom
na krajnosti, koja je <tu snagu i istinu> mogla donijeti, da se u
prirodi pronašla, sam je Aristotel istjerao i odbacio iz veličine, u
kretanju i vremenu i sljedno tome očito ju je zanijekao.
Pristupimo, dakle, kontinuiranosti vremena i kretanja koja je
drugi od četiriju predloženih predmeta. Čini se da ju je Aristotel
uspostavio u sredini da poveže oboje: beskonačnost i vječnost.
Pisao je u 4. knjizi
Fizike
u 11. poglavlju: »Budući da se pokrenuto
pokreće od nečega u nešto, i svaka je veličina kontinuirana i kre-
tanje je kontinuirano, a zbog kretanja također i vrijeme.« Poslije
u sljedećem poglavlju: [407] »Kretanje slijedi veličinu, a vrijeme
kretanje, jer su i kvantitativni i kontinuirani i djeljivi. Budući da
je veličina takva <kvantitativna, kontinuirana i djeljiva>, isto trpi
kretanje i zbog kretanja vrijeme.« U prethodnim nas se riječima
poučava: da je kretanje kontinuirano, jer je veličina kontinuira-
na; da je vrijeme također kontinuirano, jer je kretanje kontinuira-
no. Drugim <riječima nas se poučava> da su kretanje i vrijeme
30
20
1...,317,318,319,320,321,322,323,324,325,326 328,329,330,331,332,333,334,335,336,337,...440
Powered by FlippingBook