Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 329

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 4.
231
30
kvantitativni i kontinuirani i djeljivi, jer je veličina kvantitativna
i kontinuirana i djeljiva.
Ovdje prvo pitam, ako je kretanje kvantitativno, zašto se u pre-
dikamentu kvantiteta ne ubraja među ono što je kvantitativno, kao
npr. vrijeme? Zaboravio je, neka se dozvoli. A u 5. knjizi
Metafizike
u poglavlju o kvantitativnomAristotel kaže da su kretanje i vrijeme
kvantitativni, ne po sebi nego akcidentalno. Tako, naime, piše na
onom mjestu: »Od onog pak što se akcidentalno zove kvantitativ-
nim, nešto se tako naziva – kako je rečeno da je kvantitativno ono
obrazovano i ono bijelo – zato što je kvantitativno ono čemu pripa-
daju. Drugo pak kao kretanje i vrijeme. To se naziva nekim kvanti-
tativnim i kontinuiranim, zato što je djeljivo ono čega su to trpnje.
A kažem: ne ono što se kreće, nego ono što je pokretano; naime zato
što je to <pokretano> kvantitativno i kretanje je kvantitativno, a vri-
jeme <je kvantitativno> zato što je ono <kretanje kvantitativno>.«
Po tim riječima ne samo da je kretanje akcidentalno
18
kvanti-
tativno, jer je kvantitativno ono na čemu je nastalo, nego je tako-
đer akcidentalno kontinuirano i djeljivo, jer je takvo <kvantitativ-
no, kontinuirano i djeljivo> ono po čemu je kretanje nastalo; a to
je ono što toliko puta u
Fizici
zove:
μέγεθος και μῆκος
, veličina
i dužina. Vrijeme isto tako po tim istim riječima kvantitativno je
i kontinuirano i djeljivo akcidentalno, ne zato što je akcidentalno
kvantitativna i kontinuirana i djeljiva veličina, jer <veličina> je
sve to po sebi, nego zato, jer je kretanje sve to akcidentalno, pa je
i vrijeme sve to akcidentalno – po kretanju. Tako da se zaključi:
veličina je po sebi kvantitativna, po sebi kontinuirana, po sebi
djeljiva; kretanje, jer biva na veličini, akcidentalno je kvantitativ-
no, akcidentalno kontinuirano, akcidentalno djeljivo. Vrijeme je
također, jer je ili broj ili mjera samog kretanja koje je nastalo na
veličini, akcidentalno kvantitativno i kontinuirano i djeljivo, na
neki način sekundarno akcidentalno.
Hoće li, dakle, Aristotelu, najboljem učitelju svih znanosti,
ismijavatelju starih mudraca, biti dopušteno da iz kretanja, ak-
18
Akcidentalno,
ex accidenti
stoji ovdje u značenju: ne izvorno nego
izvedeno iz nečeg drugog.
5
10
15
20
25
1...,319,320,321,322,323,324,325,326,327,328 330,331,332,333,334,335,336,337,338,339,...440
Powered by FlippingBook