Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 331

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 4.
233
20
25
10
5
cidentalno kontinuiranog, akcidentalno djeljivog, zaključi vječ-
nost po sebi kontinuiranog, po sebi djeljivog neba i svijeta; da iz
vremena, sekundarno akcidentalno kontinuiranog i djeljivog do-
kazuje vječno kretanje neba; da iz akcidentalnih sudova skuplja
konkluziju po sebi? Gdje je u toj stvari onaj tako slavan Aristo-
telov dokaz, gospodarica znanosti – bez kojeg se ništa ne može
znati – koji on i njegovi toliko puta recitiraju? Htio je da njegovi
sudovi budu po sebi, i ne samo to, nego <da budu> po sebi pr-
votno i
καθόλου
, univerzalno. Da smo mi filozofčići obrazlagali:
vrijeme je kontinuirano, kretanje je dakle kontinuirano; kretanje
neba je kontinuirano, nebo je dakle kontinuirano – bili bismo
istjerani iz škole, jer iz akcidentalnih sudova izvodimo konkluzi-
ju po sebi. Vikali bi da pletemo sofizme. Ali, budući da Aristotel
obrazlaže: vrijeme je kontinuirano, kretanje neba je kontinuirano,
nebo je dakle vječno – šuti se, vjeruje se. Divimo se, zaprepašteni
smo da konkluzija nije povezana nikakvom vezom s premisama.
Kakve veze ima vječnost neba s kontinuitetom kretanja?
Neka se poveže cijeli silogizam: Sve ono čije je kretanje kon-
tinuirano, vječno je. Kretanje neba je kontinuirano. Dakle, nebo
je vječno. Silogizam je ispravna figura. Koliko istine ima veća
premisa? Je li prva istinita, po sebi poznata, ili je topička
19
, ili so-
fistička? Je li nekako istinitije cijelo obrazlaganje, nego ako bi se
reklo: trčanje u trkalištu je uistinu kontinuirano, dakle i vječno?
Odlično bi nam išlo na osnovi snage tog razloga – bilo tko od nas
bio bi besmrtan, jer bi mu kretanje i hod bio tu i tamo kontinui-
ran. No Bože najbolji, najveći, u kojim se tamama nalazimo?
Vrijeme <je> u predikamentu kvantitete
[na margini]
Vrijeme je Aristotel u
Predikamentima
ubrojio među ono po
sebi kvantitativno i također u vlastitom od drugih odvojenom
predikamentu. U
Metafizici
je pak postavljeno među ono akciden-
19
Tj. pripadna Aristotelovoj
Topici
u kojoj se razmatraju vjerojatni do-
kazi.
15
30
1...,321,322,323,324,325,326,327,328,329,330 332,333,334,335,336,337,338,339,340,341,...440
Powered by FlippingBook