Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 289

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 3.
191
15
10
5
30
Dozvolimo da djelovanje u složenom proizlazi od forme.
Ako dozvolimo da je trpnja u složenom od materije, nijekat ćemo
stvar koja je jasna osjetilima. Zamjećujemo, dodirom osjećamo
da čovjek blijedi, da mu je hladno, da se crveni, da postaje vruć
– to su trpnje. U čemu su? Reći će: u materiji čovjeka. Koja je ta
materija? Meso, koža, ostalo. Meso i koža, jesu li to bezoblične
materije ili oblikovane? Bez sumnje – oblikovane. Što se u mesu
hladi ili grije, da li forma mesa ili njegova materija? Možda će reći
da je teško to raspoznati. [399] Meso je nešto složeno iz materije i
forme. No materija mesa je ona koja prima toplinu i hladnoću.
Razabirem riječi koje lijepo odgovaraju, ali ne shvaćam stvar.
Je li to jasno osjetilom ili se dokazuje razlogom? Osjetilo doista ne
dohvaća materiju niti odjevenu formom mesa niti golu. Razlog
nas, dakle, u to uvjerava. Razlog je ovaj: materija je prihvaćajuće
počelo: ona, dakle, prima toplinu i hladnoću. Još nije dovoljno
dokazano, ali je ipak dovoljno izneseno.
Neka bude materija prihvatiteljica formi, ali zašto također
topline i hladnoće. Jesu li to forme, a ne radije akcidenti onom
složenom i kvalitete? Dapače, ako je forma počelo djelovanja,
a hladnoća i toplina su djelatni, dolaze onda od forme. Ako je
to vjerojatnije, zašto kažemo, kada se to <hladnoća i toplina> u
složenom mijenja, da ono složeno trpi kroz materiju, kroz poče-
lo tuđe tim kvalitetama, a ne kroz formu, njihovo vlastito poče-
lo? Razložitije je, dakle, da ono složeno u tome trpi kroz formu.
Možda će se reći, da ono složeno, kad postaje vlažno ili suho, ako
su vlažnost i suhost prihvaćajuće i stoga trpne kvalitete, trpi kroz
materiju. Utvrđeno je da ono složeno nešto trpi po prihvaćaju-
ćim kvalitetama i pasivnima, a nešto drugo da trpi po aktivnim
kvalitetama – a one su od forme. Dakle, ono složeno trpi i kroz
formu i sama forma trpi, kada propada. Stoga što priječi, <da>
kažemo da djelatne kvalitete i forme same trpe, bilo u složenom,
bilo u sebi, ako i jesu djelatne i počela djelovanja, kad i samo dje-
lovanje trpi dok propada?
Ono složeno ne trpi više po materiji, nego po formi. Čak ma-
nje trpi po materiji, budući da po njoj ostaje ono što je bilo i prije.
20
25
35
1...,279,280,281,282,283,284,285,286,287,288 290,291,292,293,294,295,296,297,298,299,...440
Powered by FlippingBook