Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 275

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 3.
177
10
30
zrak mijenja u vatru, obratno vatra u zrak. Ako ne bih potpuno
nijekao da to mijenjanje biva, nego bih jako dvojio ili bih malo
iznio dvojbu, kojim će me se razlozima u to uvjeriti, ili na osno-
vi kojih iskustava pokazati? Ne kažem o cjelovitim elementima,
pitam o njihovim dijelovima. Sigurno nitko nikada nije vidio da
se dio sfere vatre pretvorio u zrak, jer nitko nikada nije vidio ni
cijelu sferu vatre i nitko nikada nije vidio da je dio zraka prešao u
tu vatru; vjeruje se na temelju razloga, da ta dva elementa imaju
međusobnu oznaku, samu toplinu, da se po njoj jedan u drugoga
mijenjaju međusobnim dodirom.
Tražim, neka mi [396] taj razlog pokaže, da li to mijenjanje
biva uvijek ili u izmijenjenim razdobljima? Ako bi se reklo da
biva uvijek, pitat ću: <mijenjanje> kojih dijelova? Da li onih koji
su u stalnom dodiru ili onih udaljenih? Ne mislim da će reći:
onih udaljenih, jer djelovanje i trpnja, po Aristotelovu poučku,
biva po dodiru. Biva li, dakle, <mijenjanje> onih dijelova koji se
međusobno dodiruju, tj. konveksnog <dijela> zraka i konkav-
nog <dijela> vatre? Potvrdit će, mislim. Tada ću pitati da li se
cijela konveksna površina zraka mijenja u vatru? Da li uvijek?
Ako cijela i uvijek, zašto se ipak cijeli zrak u tako mnogim stolje-
ćima nije promijenio u vatru? Ako ne cijela i ne uvijek, zašto se
ovaj dio može promijeniti, a onaj nipošto? Zašto sada, a ne jučer?
Ista će se pitanja postavljati o dijelovima konkavne vatre, ako
ustraju potvrđivati. Ali ako se ne mijenjaju niti cijele, niti uvijek,
nego ovaj dio i onaj i danas a ne prekjučer, treba naznačiti neki
uzrok.
Ako bi rekli da je <uzrok> različito pokretanje nebesa, do-
zvolit ćemo da se nebo pokreće iz dana u dan različito. No pitat
ćemo, da li je ondje zamijećeno da ti elementi u dijelovima pre-
laze <jedni u druge>? Ako ne navedu nikakvo zapažanje, zašto
sanjaju uzrok stvari koja možda nije nikad bila, a sigurno <nije
nikad> viđena.
Ako to budu tvrdili na osnovi nagađanja, tada ćemo tražiti
da se udostoje iznijeti <da je> to nagađanje. Ako bi rekli da to
nužno biva na temelju univerzalnog uzroka, jer se elementi mi-
5
15
20
25
35
1...,265,266,267,268,269,270,271,272,273,274 276,277,278,279,280,281,282,283,284,285,...440
Powered by FlippingBook