Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 237

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 2.
139
35
30
filozofija u kojoj poučava da se sve miješano prvo stvara iz četiri-
ju elemenata i na kraju u njih razlaže. Ako se razloži u elemente,
pitamo, da li u oblikovane ili bezoblične elemente? Ako bih čuo
to do sada nečuveno, ponovno bih <ih> poslao pod štap. Dakle,
u oblikovane; odakle je onda došla ovom pomiješanom razlo-
ženom tijelu nova forma elemenata? Kako nastaje ona ista koja
prije bijaše propala? Misle da su izbjegli te stranputice, ako tvrde
da razum kao savršenija forma donosi sa sobom silu osjećanja
i hranjenja, tako da, premda su prethodne duše, hranidbena i
osjetilna, propale, čovjek se hrani i osjeća na temelju ovih novih.
Ništa ne postižu tim izmišljotinama.
Naime, navalit ćemo; ako bi razum, izvana dolazeći, sa so-
bom donosio te moći, pitamo, kako bi nematerijalna supstancija
posjedovala materijalne moći. Zatim, ako hranidbena i osjetilna
moć djeluju samo povezane s materijom, nije li ih razum imao
uzalud, prije nego se povezao s čovjekom? K tome, poslije po-
vezivanja, na koji ih način veže s tijelom umjesto prijašnjih? I na
koji način prijašnje propadaju? Od koga trpe to propadanje? Ne
<trpe ga> od razuma koji ih sa sobom nosi; budući da je nema-
terijalan, nema snage da u materiji postigne materijalno djelova-
nje.
Neka prvo to riješe, a zatim ovo drugo. Kad čovjek umre,
leš ostaje cjelovit. Ako su forme tijela prirodnog, organskog, mi-
ješanog, elementarnog pri dolasku razuma propale, zašto leš sa
svim tim formama ostaje cjelovit? Da li će također reći da one pri
odlasku duše odmah nastaju? Ako budu snivali taj san, ustrajat
ćemo, je li samo jedna <forma> nastala, a ostale i dalje leže pro-
pale? I pitat ćemo, zašto ta <forma> od <njih> pet uživa toliku
povlasticu? Ako ne znaju, ne mogu pokazati, priznat će da su
pobijeđeni.
Ako bi se usudili za neku <formu> potvrditi <da je nastala>,
ponovno ćemo pitati, na koji je način ona nastala, pomoću kojeg
djelatnog uzroka, kojom pripremom? Potom, zašto je nastala ta,
a ne i neka druga od pet, iz kojeg razloga je ta pretpostavljena
drugima?
5
10
15
20
25
1...,227,228,229,230,231,232,233,234,235,236 238,239,240,241,242,243,244,245,246,247,...440
Powered by FlippingBook