Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 225

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 2.
127
5
je da ju definira negdje u toj 7. knjizi. To nije učinio. Cijelo jedno
poglavlje 5. knjige naslovio je
O supstanciji
, u njemu je ipak nije
definirao. U
Predikamentima
, u najdužem poglavlju, nije ju defi-
nirao; u njemu nije iznio nikakav nauk o materiji, nikakav ni o
formi, opisao je na neki način partikularnu složenu supstanciju.
Forma nije supstancija, nego akcident
[na margini]
Pitamo, što je supstancija? Ako je supstancija ona (kako tvrdi
neko opće mišljenje) koja je sáma po sebi, forma nije supstancija.
Nije, naime, po sebi, nego u drugome, jest, naime, u materiji. Ako
je akcident ono što pristupa i odstupa, forma je akcident, jer ona
pristupa i odstupa. Ako je akcident onaj koji je slučajan nekom
subjektu, tako da nije s njime nužno povezan i od njega se otkida
bez ikakva propadanja tog subjekta, forma je akcident. Slučajna
je <forma> ovoj ili onoj materiji bez nužnosti, ali kako se djelatni
uzrok povezuje s ovom ili onom materijom, događa se da mate-
rija slučajno dobije formu koja je slična djelatnom uzroku. Ona se
može i otkinuti i propasti, ipak ta materija ne propada. Ta je ma-
terija stoga jedina supstancija, jer je jedina u osnovi, jedina leži u
osnovi, jedina prima [386] pristupajuću formu i ostale akcidente,
nije u drugome. Forma je, dakle, akcident, bilo jedan, bilo više
istovremeno i po istom zakonu forma, jedna i također više njih,
pripadaju jednoj materiji.
Postoji prvotno materija; pristupa joj prvo forma elemenata;
zatim onog miješanog, forma kamena ili metala; treće je forma
živog; četvrto životinje; peto čovjeka – u istom subjektu, u istom
dijelu prve materije. Više je, dakle, tih formi, ima više akcidenata
onoga dijela <materije>. Zašto je forma vatre
više
supstancija, ako
kakva postoji (do sada je, naime, nepoznata), nego toplina vatre,
nego suhost, nego rijetkost, nego laganost? Naime ne
stoji u osno-
vi po sebi
više, nego te kvalitete, niti možda prethodi kvalitetama,
niti će se
prije
povezati s materijom nego što se mogu povezati
kvalitete. No možda dolazi
iza njih
i pristupa i urađa se nakon što
je materija uređena kvalitetama. Zašto je, dakle,
više
supstancija,
10
15
20
25
30
1...,215,216,217,218,219,220,221,222,223,224 226,227,228,229,230,231,232,233,234,235,...440
Powered by FlippingBook