Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 94

drži, da se ovaj biologijski zadatak, koji se po idea­
lističkom zahtjevu izmira čisto umjetnički izvršuje,
u naturalizmu promašuje, i to ponajprije zato, jer
prikazivanjem svojim, naravi tim doduše, ali jedno­
stranim u čovjeka dotjerana ukusa i tankoćutna iza­
ziva samo čuvstvo neprijatnosti, nevoljkosti, koje spre­
čava nastanak estetskoga užitka, a onda i zato, jer u
nedostatku umjetničkih potencija posiže za moral­
nim efektima. Pjesnik naturalist može biti dobar »ca-
stigator morum«, koji »moralni lazaret« svoj postav­
lja kao zastrašan primjer ali nije tankoćutan umjet­
nik, koji spajajući realizam s idealizmom u prozu ži­
vota umjetničkim sredstvima unosi poticaje, iz kojih
može da nastane ljepša i bolja zazbiljnost.
U pitanju o odnošaju umjetnosti prema moralu
Marković se stavlja na stajalište, da je estetička vri­
jednost samostalna, te ne zavisi o bilo kakvim svr­
hama izvan sebe. Umjetnost ima jedini cilj i zadaću,
da bude umjetnost. Odstupi li od toga po bivstvu joj
propisanoga puta, pa se primjerice snizi do ugađanja
strastima ili nisku ukusu mase, onda je treba pobijati
nesamo iz etičkih razloga, jer je zla, nego i iz estet­
skih, jer je loša. Jednako se i u pozitivnom pogledu
mora ustvrditi, da umjetnost — budući da joj je
svrha biti lijepom — može na ostale strane života
utjecati samo po estetskim sredstvima, po tom, što
je lijepa. Pruža li ona koju potporu spoznaji ili čudo-
rednomu unapređivanju, onda to može biti samo po-
sredno, ne da možda ciljeve nauke ili ćudoređa u svo­
jem poslu slijedi, nego tako, da ostvarujući lijepo
tim ujedno širi i smisao za istinito i dobro. Prava
umjetnost ne će promašiti etički utjecaj, ali ne po
svijesnoj namjeri, nego po raspoloženosti. Umjetnost
čovjeka stavlja u stanje, u kojem se duševne sile,
prilikama svakidašnjega života svakojako rastresene
i na običnu mjeru praktičnosti svedene, uzdižu po
1...,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93 95,96,97,98,99,100,101,102,103,104,...146
Powered by FlippingBook