Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 92

uspinju, ako nose obilježja, koja pripadaju bivstvu
čovječjem; takova su djela razumljiva svakomu dobu,
svakomu narodu i plemenu. Umotvori su to vredniji,
što više prikazuju obilježja čovjeka, duševna i tje­
lesna, pojedinački »uposebljena«. Po ovom odnosu
pojedinačnosti na općenost umjetnik se uzdiže i u
nadvremenske razmjere. Njegovo djelo nastaje do­
duše u određenim društvenim prilikama, te ne može
zatajiti duh svojega vremena, ali mu ne može biti
zadaća, da bude samo odjek svojega doba, da prika­
zuje tip svojega vremena. Što je taj tip, — misli
Marković — uopće je teško reći, a svakako je krivo
misliti, da u bilo kojoj epohi ima samo jedan tip.
Umotvori prošlih vremena nipošto ne izrazuju mišlje­
nje i ćućenje cijeloga svojega doba naprotiv oni često
izrazuju nešto, što većina savremenika ne osjeća,
nego tek mala manjina ili odlična nekolicina, i baš
to su držali za vrijedno, da svojom umjetnošću pri­
kažu. Umjetnost prikazuje često upravo težnju, da
nas otme tlaku društvene okoline, koja nas hoće da
presvoji i da poništi u nama čuvstva viša od onih,
što ih sama goji. Teško je dakako i pogibeljno oteti
se posve okolini, jer bismo se time otuđili svojemu
krugu i postali nesposobni, da radimo za nj. Ali po-
češće treba da nas umjetnik uzdigne nad nju. Umjet­
nost lebdeći nad borbama života uznosi nas u idealne
visine ljepote i udovoljuje našu želju za oslobođenjem
iz teškoga jarma sadašnjosti. Ona nas liječi od umora
po svakidašnjem životnom bremenu, ona krilati ma­
štu potlačenu uzanim opravljanjem ograničena posla,
povraća nas cjelokupnomu bivstvu našemu i otvara
nam vrutke čuvstava i nama samima sakrivenih. Iz
prenesenog stanja mi se vraćamo u zbiljski život okri­
jepljeni, osvježeni, vraćamo se k zemlji i okolini svo­
joj, koja potrebuje naše krepko djelovanje. Umjet­
nost ne bi mogla izvršiti onaj svoj zadatak ( — koji
1...,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91 93,94,95,96,97,98,99,100,101,102,...146
Powered by FlippingBook