Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 83

predodžbi ili kao pojava na njima. Predodžbe kao da
su u neku ruku esencijalni faktori svijesna života, a
svi drugi doživljaji nošeni su po njima kao odraz
njihovih stanja i odnošaja, dakle fenomenalne modi­
fikacije na njihovoj osnovi. Bez obzira na to, može
li se po toj koordinaciji pravo zaci u specifični karak­
ter čuvstvene strane, valja istaknuti, kako iz te slike
estetički doživljaj izlazi kao »spoznaja sa čuvstvenim
dodatkom«. Odlučno je, da se tim pažnja odmah i
unaprijed odvraća od samoga načina, koji toliko ka­
rakterizira umjetničko promatranje. S estetičke funk­
cije prenosi se težište na sadržajni momenat doživ-
ljaja, pa se uz manje ili više otvoreno obilaženje psi­
hologijske analize umjetničkoga držanja prelazi na lo­
gičko prebiranje po sadržaju svijesti; kao da se ne
radi najprije o tom, kako se uopće čovjek prenosi u
umjetnički način proživljavanja, sva se pažnja pri­
klanja pitanju, što je sadržaj estetičkog stanja. Tu
se onda luči čuvstvo, kao subjektivni momenat, od
predodžbe, kao objektivnoga momenta. Onda se go­
tovo sama po sebi nadaje misao, da se po čuvstvima
ne bi dao obilježiti estetički doživljaj, jer im osim
općenih karakteristika (na pr. ugode, olakšanja) kao
čisto intenzivnim veličinama ne dostaje zasebna kva­
litativna određenost, a intimna subjektivnost čini ih
nepodesnima za općena i nužna određenja, koja se
traže. Osnov estetičkomu doživljaju traži se stoga u
odnošajima predodžbi, koji se svijesno ili nesvijesno
spoznaju, za razliku dakako od teoretskoga spozna­
vanja tako, da se odluka, t.j. estetička presuda vrši
neposredno, bez dokaza i bez praktičke interesira-
nosti (Vorliebe po Herbartu). Na svaki je način
čuvstveni »dodatak« samo upozoravanje, da neki tak­
vi doživljaji postoje. On igra sličnu ulogu, kakva se
pri teoretskom držanju pripisuje pojavi, priviđaju,
što upućuje na bitak. I kaogod što se tu uzima, da je
1...,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...146
Powered by FlippingBook