Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 78

nom kritičkom radu odgovara njihovu držanju. Ne
znamo dakle, kakove su stvari, ali znamo, kako ih
moramo misliti, da spoznaja naša bude »misaona pri­
lika« zbiljskoga stanja. Prema tome se uzima, da su
tvarne pojave produkt od više sudjelujućih bića; sva­
koj tvarnoj pojavi odgovara čitav kompleks reala, u
kojima se poradi opreka kvaliteta zbivaju stanja, što
zajedno čine »objektivni prividaj« prostorno odre­
đene, u skupove složene tvari te njezinih promjena i
gibanja. Duševnosti (bar kod čovjeka) — poradi nje­
zine jedinstvenosti — odgovara samo jedan real; iz
odnošaja njegova prema skupu reala, što čine tijelo,
nastaju mu zapreke ili povoljni uslovi, na koje duša
odgovara svojim stanjima, već prema prilikama, pre­
dodžbama i njihovim tvorbama. Saobraćaj između
bića, koja su tako pored svih svojih unutrašnjih opre­
ka upućena na to, da se međusobno prilagode, vodi
onda do pretpostave nekoga vrhovna udešenja. Re­
lativni duh uzalud bi se otimao tome, da prizna iz­
vjesnu zazbiljnost izvan sebe, koju doduše spoznaje,
ali je ne može držati svojim djelom; a videći, kako
se u toj zazbiljnosti očituje nesamo umna zakonitost,
nego i ljepota, koja ne može biti djelo slučaja, kako
se pored toga ta zazbiljnost podaje spoznajnoj težnji
čovjekovoj, mora na osnovi te sveze, usporednosti i
sklada, upraviti misao prema apsolutnom izvoru. Pri­
roda se drži kao da je razastrto ogledalo neprostor-
noga duha, kao građa, u kojoj on može da očituje
svoje umno bivstvo. Prevede li se ovaj u relativnom
krugu stečeni pogled u neizmjerne dispozicije, mo­
ramo — veli Marković — držati, da je apsolutni duh
u prostornoj tvari i u neprostornom duhu očitovao
svoje bivstvo: u prirodi na pojavni, u duhu na ne-
pojavni, viši i savršeniji način. Svijet, u kojem je
skladno vezana tvarnost i duhovnost, tako da je po­
javna tvar proniknuta duhom, najveći je i najuzvi-
1...,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77 79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,...146
Powered by FlippingBook