Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 77

estetskih i etičkih prednosti, budući da svijet odu-
hovljuje i prikazuje ga objektivacijom duha i njegovih
svrha. Uza sve to označuje se i spiritualizam hipote­
zom »isto tako slabom, kao materijalizam« i još sla­
bijom, jer ma da je estetičniji u cijelosti, ima nešto
mistično, dok je materijalizam zoran. Materijalizam
gleda jasno, spiritualizam sanjari, te nije malo kriv i
spiritizmu, toj »karikaturi spiritualizma«. Uzmu li se
u obzir ove izjave Markovićeve u psihologiji, gdje se
raspravlja o duševnim pojavama i njihovu principu,
mora se i njegova izjava u »Estetici« uzeti »cum grano
salis«, da će naime redukcija pojava tvarnih biti više
u pravcu spiritualizma i da će »stvarnost o sebi« biti
srodnija duševnosti, nego tvarnosti.
To odgovara Herbartovu realizmu. Tvar nije esen-
cijelna i ne može se pomišljati, da kao takova postoji;
ali ni duševnost nije u korijenu svojem takova, kako
se ukazuje, nego je oboje tvar bića, koja nijesu ni
tvar ni duh. U obojem se javlja ista bitnost (esenci-
jalnost. Wesenheit). Radi se samo o tom, ima li se
pored njezine istovrsnosti tražiti i jednina (moni­
zam), pa se veli: »Ab uno et uno non possunt im-
mediate procedere plura« — jer kad bi bitak napro­
sto bio jedan, onda bi — čini se — bila Parmenidova
konsekvencija jedino ispravna, da uopće nema ni
bivanja ni mnogoli'kosti. Toj se konsekvenciji ukla­
njamo, ako uzmemo, da je posljednjih bića mnogo
(plura sunt cutia). To bi imali biti poznati Herbar-
tovi reali: jednostavni nepromjenljivi, netvarni, sup-
stancijalni faktori bitka, koji svoju jednostavnu ka­
kvoću (kvalitet) održaju i brane od pogibli, u koju
dolaze po odnošaju k svojim rođacima protivnih kva­
liteta. Predodžbe svijesti pružaju sliku o tom održa­
nju u borbi za opstanak. Što su zapravo ti reali, toga
ne znamo. Mi ih spoznajemo samo po subjektivnim
simbolima odnošaja, ali naše spoznavanje po izvrše­
1...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...146
Powered by FlippingBook