Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 60

Što se u pravcu razumnosti kreće, to traži da bude
jasno kao dnevno svijetlo i trijezno kao svagdašnjost.
Poezija Markovićeva filozofijski je zadahnuta, ali filo­
zofija njegova kao naučni sistem sasvim je pomak­
nuta na stranu racionalne eksplanacije. I kad se mi­
sao ovim stazama uputi, onda joj izraz postaje slo­
bodniji, no u isti se mah odbija od unutrašnjeg ko­
rijena, kao da se razvezuje tim, što ne govori u ime
svoje, nego u ime impersonalne neke instancije: objek­
tivne razumnosti. Doživljavanje se projicira u reflek­
siju »supra actum suum«, kritičko držanje prvi je
stav duha, a napredovanje ide u strogo logičkom tak­
tu. Tu se razvija oštroumno razbiranje, kojim se mi­
sao do tančina razlaže i razjašnjuje, i neodoljiva do­
sljednost, koja je tjera do skrajnjih posljedaka. Neka
je u tom raspredanju i mnogo zanimljivo i priznanja
vrijedno, čovjek se ne može oteti dojmu, kao da je tu
životni žar pretvoren u svijetlo. MaTković se kao filo­
zof nije dao zanijeti ni ljepotom misli ni originalno­
šću ili duhovitošću, ne možda zato, što ne bi imao
smisla za lijepo, nego zato, što mu je, da s Cousinom
rečemo, filozofija bila »la reflexion en grand, la ref-
lexion avec le cortege des procedes, qui lui sont pro-
pres, la reflexion elevee au rang et a Tautorite d'une
methode«. Bila mu je ona najviši kult razumskog spo­
znavanja, u kojem sve lično iščezava, da se uzmogne
udariti impersonalna, logičkim rezonom određena no­
ta: nije mu ona bila lična ispovijest, otkrivanje ili
naviještanje novih pogleda: bila mu je naprosto sa­
mo stvar mišljenja.
Aristotel veli, da duša, sastojeći se od isvih ele­
menata, spoznaje sve. Očito racionalistička dispozi­
cija, kad misaonu sliku svijeta polaže na samu logič­
ku funkciju, ne dohvaća sve strane njegove, pa će i
1...,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59 61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,...146
Powered by FlippingBook