Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 56

njegovu položaju u njima, njegove misli o posljed­
njim osnovima i uzrocima svega, što jest, i o cilje­
vima, koje će da postavi životu, nastaju pod različnim
uslovima uz njegovu bivstvenu osjetljivost, sklonost
i raspoloženje. Ima dašto u toj »psihologijskoj« ori­
jentaciji mnogo slučajno, nedomišljeno i nepročišće­
no, mnogo neodređeno i neizvedeno, ima u njoj ne­
dostataka, te je potrebno podvrći je temeljitu pre­
tresu, da bi se sve crte jasno i određeno izvukle i
međusobno složile u jednu skladnu sliku. U tom je
pogledu svaka filozofija ponekad ono, što Herbart od
nje traži, naime »obrađivanje pojmova«. Svaka filo­
zofija podaje nazoru o svijetu i životu neku logičku
ustavnost. I obični nazor, što nastaje pod utjecajem
prilika i životnih iskustava kao psihologijski produkt,
ima svoju logičnost, upirući se o »zdrav razum«; na­
učni sistemi imaju je u potenciranoj mjeri, svijesno i
s namjerom unesenu. No kako će daleko ići ovo po­
stavljanje određenih i jasnih »direktiva vjerovanja i
željenja«, — jer to je po Tardeu posao logike uopće —
koji će se utjecaj odrediti osjećanju i zrijenju, koliko
će se maha dati mašti, koliko učešća čuvstvu i tem­
peramentu, kolikom će se snagom i do kojih granica
razmahati razumsko razbiranje, to sve ovisi o dušev­
noj u d e š e n o s t i pojedinoga mislioca. U Brentano-
-Meinongovoj školi upozorilo se na činjenicu, da iz­
među dijelova neke zorne cjeline postoji izvjesna veza
unutrašnjih odnošaja, po kojoj ona cjelina dobiva
osobit izgled, lice. Takav kvalitet (Gestaltqualitat)
ima, čini se, i svaka f i l o z o f i j s k a l i č n o s t po
osobitoj kombinaciji i poredaju svojih duševnih sila,
i taj kvalitet određuje, čini se, njezin pravac orijenta­
cije i stil gledanja: kroza nj kao kroz lecu osobite
vrste prolaze svi utisci i porivi duše, te se na svoj
način sabiru u jednom žarištu, o njemu ovisi sinteza
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...146
Powered by FlippingBook