Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 49

tjera na prosjački štap, sileći ga, da muku svoju i krv
u tuđu njivu ulaže, »a njemu jalov trud«; kad u želji
za oslobođenjem predvoditelje njegove zadesi smrt
»buntovnika« — onda se iz usta Morarovih diže k ču­
varima narodnoga bića vapaj za osvetom:
Kad živa rod moj nema da bude osvetnik.
Vi, dusi pređih naših, vi čujte sad moj klik!
Tuđinske vlasti grimizno ruho poškropljeno krv­
lju izmučenoga narodnog, bjelokost prijestolja njegova
sazdana od kosti ubijene mu djece, poziva ih, kad sil­
nik na prijestolje sjedne, da ustanu:
»Nek provre vaša
krv
u silnih valovih,
Nek kosti vam se ganu i svoj razmahnu mah,
O grlu mu se stisnu, dok zadnji dahne dah.«
I kad se izvrši »strašni sud uzbunjenih duhova
prošlosti«, gdje mrtvi Morar obori prijesto silnika,
narod ustaje na nov život: — što se prikazuje kao put
u svetu zemlju. Na putu ga »prati mrtvi lav«, da mu
bude zatočnikom u borbi, što ga čeka: da sveti grob,
pokopane svetinje ljudskoga roda, izbavi od nevjernič­
kog oskvrnjenja i da preda život svoj (»za sveti grob
da padne germanski zadnji sin«) u borbu za slobodu
i čast uzvišenom duhu čovječnosti, koji još uvijek
pati od »saracenske« zloće.
IJ pjesmi »Grob jedinca« simbolički se prikazuje
trajanje neispunjenih želja i težnja kao nemir duše,
koja ne može da nađe pokoja: kao da je netko kune.
Neizvršene obaveze prema čovjeku (»djevici ostav­
ljeno j«) smućuju duši počinak onkraj groba, dok ih
zaborav života ne oprosti, a neizvršena nastojanja za
narod ostaju kao bol, koja prati udes naroda do časa
1...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...146
Powered by FlippingBook