Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 45

s vremenom ujedinit će i narode. Danas se to njezino
djelovanje slabo opaža. Tada nedavno minuli fran­
cuskomjemački rat nešto je pokolebao ovo pouzdanje,
te Marković osjeća potrebu, da ga uspravi, veleći: uza
svu filozofiju i prosvijetljeni se narodi biju, ali prvaci
filozofi svih naroda propovijedaju jedinstvo ljudsko,
potrebu sloge i dužnost međusobne ljubavi. Makar je
to danas samo glas vapijućih u pustinji, ipak je na-
vjesnik budućnosti, daleke budućnosti čovječanstva.
Onda će filozofija biti svenarodni duševni kozmos
(m ir).
Najbliži poticaj za ove misli vjerojatno je Marko­
viću dala Leibnizova »Monadologija«, koja se završuje
slikom idealne republike samosvijesnih duhova, no
izvor im je još dalje natrag do Komenskoga, koji je
u djelu »Via lucis« (izd. 1668.) — očito pod utjeca­
jem strahota tridesetogodišnjega rata — od prosvjete
očekivao spasenje ljudstva i prestanak krvavih ne­
prijateljstva među narodima. Pansofioka ideja daje
podlogu ireničkom idealu. Da je Marković, potaknut
od Leibniza, neposredno crpao iz Komenskoga, dalo
bi se ustvrditi po tom, što je i Komenski bio mišlje­
nja, da će se izmirenje narodnih opreka provesti naj­
prije u krugu misaonih prvaka, koji će svijetu poka­
zati put k sreći. Leibnizova misao više podsjeća na
stoičko aristokratsko udruženje mudraca. Komenski,
a po njemu i Marković ne ograničuju zbliženje duha
samo na istaknute pojedince različnih naroda, nego
želi, da bi filozofijski duh prožeo sve ljude i sve na­
rode, pa zato mu misao i ne ide na kozmopolitsku
organizaciju pojedinaca ponad pojedinih naroda, nego
na ujedinjenje naroda u pogledu na zajednički ljud­
ski ideal. Takovo ujedinjenje ne traži, da se zatru
razlike između naroda i poništi individualna afirma­
cija njihova u kulturnom životu, jer nalazi ravnotežu
njihovih nastojanja u zajedničkom upiranju pogleda
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...146
Powered by FlippingBook