Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 48

»Kroz mene vapi miliona glas.
U suzah mi je miliona jad:
Ta ruka, što se k tebi diže sad.
To moleća je miliona ruka:
Moj jad, moj vaj je miliona muka.
Teško bi bilo reći, ima li se produživanje tenden­
cija, koje nastaju u životu naroda, po Markoviću tu­
mačiti kao presađivanje nasljeđem od roda do roda,
što je vrlo zorna predodžba, ili samo kao trajanje u
zajedničkom »idejnom prostoru«, gdje ih narod vije-
kovima svijesno ili nesvijesno gleda, naslućuje, traži i
otkud ih požudno crpe, kad ga nužda života snađe.
Na svaki način »dusi prošlosti« žive u sadašnjosti.
Oni — kako veli Le Bon — čine historički elemenat
rase, stoljećima izgrađuju oni mišljenje (ideje), čuv­
stva i pokretne motive naroda. Davno minula poko­
ljenja namiru nam tako dušu. Ne igraju živi, nego
mrtvi glavnu ulogu u opstojanju naroda. Oni su stva­
ratelji njegova morala i nesvijesni (»upokojeni«) po­
kretači njegova vladanja. Pa ako u borbi protiv ra­
zorne sile sadašnjosti među živima, t.j. u uzbunjenoj
svijesti sadašnjosti, narod ne nađe braniča, diže se
oživjeli duh prošlosti, da ga čuva od propasti. Tako
se ima shvatiti Kohanova molitva Bjelobogu, dobro­
mu udesu naroda, da oživi mjedni kip Zabojev:
Nek mrtvi rod naš od propasti spasi,
Kad živog nema, da se za nj oglasi.
A ne moramo li tako isto tumačiti i pjesmu »U
svetu zemlju« (1886.)? Kad neprijazna sila priječi na­
rodu, da kao zatočnik svetinja ljudskih (»maču vi­
čan« — a taj mač je kulturna spremnost njegova)
svoju borbu prenese u »svetu zemlju« spasenja; kad
ga tuđinska vlast (Karmor je njezin predstavnik)
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...146
Powered by FlippingBook