Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 52

na stajalištu stroge naučnosti, čiste razumske spozna­
je. Herbartova je škola u to vrijeme doista imala
mnogo utjecaja na naučnu filozofiju, stajala je u do­
sta živu dodiru sa savremenim nastojanjima i znala
ih u mnogom pogledu prilagoditi svojim osnovnim za-
sadama. Istaknuti reprezentanti bili su joj: M. W. Dro-
bisch, G. Hartenstein, M. Lazzarus, J. W. Nahlowsky,
H. Steinthal, L. StriimpeU, W. F. Volkmann, Th. Waitz,
M. A. Drbal, G. A. Lindner, H. Lotze, R. Zimmermann
i dr.
I Marković bio je vjeran pristaša Herbartove na­
uke. Osnovnoga nacrta njezina nije ni on bitno mije­
njao kao ni drugi pristaše. U metafizici je, kako je
već spomenuto, kadgod jače naglasio po neke poglede
Leibniza, koji je i onalko znatno utjecao na Herbarta,
gdjekad bi zanosio i na Boškovićeve misli, a dosta se
povodio i za Lotzeom. U logici je uvažio Trendelen-
burgove prigovore formalizmu, što ga je najupornije
branio Drobisch, te se osvrtao na Milla, Baina, Lotzea,
a kasnije i na Wundta i Sigvvarta. U psihologiji je is­
ticao srodnost Herbartove nauke s engleskom asocija-
cionom teorijom, posvećivao je pažnju radu Fechne-
rovu, Helmholzovu, pa i Wundtovu, iako se nikad nije
pravo priklonio eksperimentalnoj metodi, uvažavao
je, očito pod utjecajem Lotzeovim, fiziologiju za izu­
čavanje psihologijskih pojava, ali je najodlučnije su­
zbijao svaki pokušaj, da se prirodna veza fiziologij-
skih i psihologijskih pojava iskoristi u prilog materi­
jalističkog shvaćanja. Tu mu je bio provodičem P.
Janet. U estetici zastupao je formalizam: bio je naime
uvjeren o tom, da se umjetnička ideja, budući da teži
za oblikovanjem, ocjenjuje prema savršenstvu struk­
ture, a za ovo se postavljaju neki iz estetske radnje iz­
vedeni zahtjevi (idealni oblici). I u novijoj estetici
ima formalističkih tendencija, te sam po sebi ne bi
formalizam Markovićev bio toliko neispravan, da nije
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...146
Powered by FlippingBook