Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 23

ten« obraća se on na sve one, koji osjećaju na sebi
»iskvarenje njemačkoga duha« i poziva ih, da raz­
mišljaju o uzgoju i obrazovanju, kalko bi se po njemu
odstranio »kozmopolitski agregat«, što se zove nje­
mačkom kulturom. Sam ga drži »savremenim bar­
barstvom«, ka'ko malo kasnije izvodi u »Unzeitgemasse
Betrachtungen« (1873— 1876). Od kulture traži, da
bude j e d i n s t v o s t i l a u s v i m o č i t o v a n j i ­
ma p o j e d i n o g a n a r o d a . Gdje toga jedinstva
nema, gdje kulturni nagon nije dovoljno jak, da pri­
mljene utjecaje prevlada i prema sebi udesi, tamo
život, kako je u ovom ovisan odovud, a u onom odo-
nud, pruža sliku »kaotične zbrke stilova«. Nezavisno
od Nietzschea iznio je u isto vrijeme Marković pro­
blem naše kulture, nazirući mu ispravno rješenje u
osvještenju i okrepljenju vlastitoga bivstva i u očito­
vanju toga bivstva, u svemu, što narod snuje i radi,
čim se bavi i u čemu se kreće.
Nije to i ne može biti posao jednoga dana. To je
posao mnogih generacija, a tko pozna različne kul­
turne oblike u dušu, razumjet će, da <se taj posao ne
da u jednakoj mjeri provesti svuda, ali ne će sum­
njati o tome, da nema ni jednoga očitovanja života,
koje bi se smjelo oteti utjecaju bivstva. U svemu, što
čovjek radi, treba da je on sam, a sve, što u narodu
nastaje, treba da rođenom grudom odiše. Od oblika
duševne kulture umjetnost je, čini se, najviše na do­
hvatu bivstvu, svakako više nego nauka, koja kao da
traži nešto apstraktniju visinu. Filozofija je po pri­
rodi svojoj od svih nauka najbliža umjetnosti po tom,
što kao ars artiurn stvaralačkom sintezom zaokružuje
i upotpunjuje spoznavanje iz pojedinih naučnih vrela
u cjelovitu sliku i što postavljanjem vrijednosti pre-
visuje samu scijentifičku funkciju. Filozofija je više
od nauke, veli Nietzsche: po načinu je i po sredstvi­
ma naučna, ali po stvaranju i u ciljevima umjetnička.
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...146
Powered by FlippingBook