Albert Bazala: Filozofijski portret Franje Markovića - page 14

filozofiju u naš kulturni život. U uvodnom preda­
vanju k »Logici« (18 listopada 1875.) poredi on filo­
zofiju s putničkom lađom, štono je ljudski um otiskuje
u beskrajnoj pučini misli, događaja i pojava put uvi-
iz njegove ostave — s nakanom, da ga prikazem kao -ličnost,
koja se s izvjesnoga filozofijskoga kruga misli obraća životu i
kulturi hrvatskoga naroda i želi, da nekako utječe na njegov
udes. I impresije ličnoga poznanstva kao i misli iznesene u
razgovorima i nazori o prilikama u narodu i društvu bili su
mi na ruku pri sastavu ovoga p o r t r e t a . Nije mi dakako
bilo u prvome redu do toga, da podam šušti prikaz j e d n o g a
naučnog sustava, kojega osnovi leže u Herbartovoj nauci i
koji ni po sadržaju ni po metodi ne odvaja znatno od utrtih
putova Herbartove škole, jer iako Markovic, povodeći se za
istaknutim pristašama ovoga smjera, od kojih osobite simpa­
tije ima za Lotzea, pojedine nauke Herbartove modificira i
gdjekad za nijansu ublažuje, uglavnom je ipak ostao i želio
ostati vjeran Herbartu, te po sadržaju nauke ne zauzima u
njegovoj školi izrazito samostalan polložaj, kako ga je primje­
rice zauzeo Lotze. Ako se pak Marković gdjekada osvrće i na
učenja mislilaca izvan Herbartove škole, onda su to uglavnom
ili nauke, koje bar neposredno ne utječu odlučno na općeni
nazor o svijetu i životu, ili su nauke, koje je Marković upravo
sa stajališta Herbartove nauke podvrgavao kritici. Kako je
Marković u svojim djelima Herbartovu nauku prihvatio, koli­
ko je na njoj prema razvoju u školi Herbartovoj izmijenio,
što je u svoj sustav misli uzeo od drugih filozofa i kako, sve
je to posao, koji može biti s čisto povjesno-naučnog stajališta
znatan, i trebat će da ga izvrši onaj, tko se dade na to, da
Markovicevu nauku prikaže po sadržajnoj strani. Za mene
nije bio odlučan ovaj povjesno-naučni, nego povjesno-kulturni
momenat prema razloženom shvaćanju u II. poglavlju ove
radnje. Bila mi je nakana, da Markovića prikazem kao ličnost,
koja izlazi
iz
jedne sredine, značajne za naš narodni život, i da
pokažem, kako je ta ličnost stajala prema duhu vremena i
prema težnjama našega naroda: s kakovim je intencijama
stupio na katedru filozofiji, koju je zadaću namijenio filozo­
fijskomu radu u nas uopće i kakovim je pogledima promatrao
život naš. Sve to sačinjava duh filozofijskoga nastojanja nje­
gova u naučnom, pjesničkom i ostalom radu njegovu. Do toga
duha meni je napose bilo stalo i zato sam radnji dao ime
portreta. Ne radi se dakle u njoj o samoj sustavnoj izgradnji
nauke ni o izvorima sa stajališta povjesno-naučnog interesa,
nego se radi više o tom, kako je — da tako kažem — Marković
u valovitoj crti misli i nazora izvjesne poglede naglasio i ista­
kao. Ovo osobito naglašavanje pojedinih strana makar i ne
samostalna naučnog sustava daje njegovu shvaćanju zasebno
obilježje, i u njima se odrazuje temperamenat i karakter,
pogled i želja, te čini, da se zastupnici istoga smjera međuso-
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...146
Powered by FlippingBook