što ga nose i izražavaju. Tako će se međutim u izvjesnim njihovim razlikama
i prema njima odražavati svakako i različitost svjetova, napose koliko se ta
dobra mogu kao duhovni objektiviteti u slijedu kulturnih epoha ogledati
prema svom imanentnom smislu. Tek taj naime kao predmetnost u svojoj
istovjetnosti zajamčuje onu oštru jednoznačnost utvrđenja, u kojoj valja vi
djeti bezuvjetnu pretpostavku primjerenosti određenja, kojima se ima omo
gućiti razumijevanje »svijeta« u njegovoj osebnosti. Jer prema objektu, koji
se izdvaja u takvu određenju iz okoline, da kao praktički upotrebljiva i pri
mjenljiva »stvar« ostaje u tom smislu mnogoznačan, što mu se ne zna pridati
jedinstven konačan smisao, već se takav, kakav jest, shvaća služnim i podat
nim raznovrsnim svrhama, ne da se misliti ono, što se ovdje naziva »svijetom«.
Svijet nije naprosto skup »stvari«. Već činjenica, da i one kao takve
moraju stajati u nekoj relaciji, bilo između sebe bilo prema nekom subjektu,
kojemu nešto znače, jer bi inače »svijet« bio kaos i ne bi se dao misliti u odre
đenom jedinstvu, a relacija nije i opet »stvar«, već mišljevina, bila ona i stvarno
uvjetovana, sama ta činjenica upućuje na datosti, koje tako reći pored ili iznad
stvari daju žig nekom »svijetu«. Uistinu se i hoće »stvari« kao građa neka
dana i zadana volji i podvrgnuta, podatna ili otporna, njezinu cilju naći u svoj
svojoj mnogoznačnosti kako koja u ovim i onim »svjetovima« i onkraj njihovih
razlika. Ali praksi kao području volje uključena stvar u bitnosti je ukršta-
valište mnogo kojekakvih različitih mogućnosti teorijskog određenja, kojih
osnov za razliku od »stvari« pripada kategoriji »predmeta« i »predmetnosti«,
kako bi se te određenosti dale naznačiti. I s toga se gledišta može ukazati na
to, da se prema mnogoznačnim »stvarima« i povodom njih zahvaćaju u vidu
određenih svrha i ciljeva kao i prema određenu vrijednosnu stajalištu i razli
čiti jednoznačni »predmeti«. A ti su upravo osnovi određenja one neke raz
mjerno jedinstvene zbilje, što se u određenom već smislu može upoznati
kao »svijet«, koliko se očituje kao organičan sastav života i kulture. U toj
se pak vezi može dodati, da će s obzirom na način naznačene povezanosti
»stvari« i »predmeta« vrijediti i za odnos između »svjetova«, kako izviru
iz zazbiljnosti, postavak: niti se mijenja sve niti ostaje sve pri starome. Za
zbiljnost se u tome vidu ne da shvatiti ni odrediti jednostrano ni samim kate
gorijama statike ni onima dinamike, ni samim ustrajanjem ni samom mijenom,
ni samom supstancijalnošću ni samom aktualnošću. Njome se ne objavljuje
ni sam bitak ni samo bivanje; ona se prikazuje i jednim i drugim. No u jedin
stvu tih oprečnosti, prema udjelu njihovu — da se to nekako u slici iskaže —
prema samome njihovu određenju i ulozi njihovoj u odnosu njihovu pri ra
đanju određena svijeta odredit će se i sam taj svijet u svojoj osebnosti, a time
dakako i čovjek kao svijesno biće sa svojom peristazom, čime je u neku ruku
predodređeno i mjesto njegovo u nuždi i slobodi životna mu toka.
S tako bi se izložena osnova dala slijediti podudaranja i razilaženja
svjetova, koji se pojavljuju u zbivanju, što ga nazivamo povijesnim. Pred
takvim mogućim zadatkom univerzalne povijesti ne stoji međutim ovo raz
matranje. Ipak ne će biti nesvrhovito, ako se u užem njegovu okviru svrati
pažnja na neke činjenice i okolnosti, o koje se može upirati izvedeni opći
postavak.
Tako — primjera radi budi istaknuto — ne će biti teško uvidjeti, da
se čovjek, koji je, uzmimo, okružen suvremenim tehničkim tekovinama te se
služi industrijskim tvorbama, različitim strojevima i njima sličnim pomaga
lima, nalazi usred skroz drukčije zbiljske — njegovu svijetu pripadne — oko
23