jednosno neutralno, za nj su odlučni predmeti istraživanja svi podjednako
zanimljivi i u prosjeku jednako vrijedni i znatni, dok je upravljeno na
ispravnost svojih određenja i primjenljivost svojih rezultata. Filosofija je me
đutim, koliko se i upirala na znanstvene uvide i koliko se na njima temeljila,
ujedno i ocjenjivačka nauka. Sve ako se i stavi na osnove čiste znanosti,
nužno će i vrednovati i prema vrijednosnom uviđanju birati, određivati i po
vezivati članove spoznajna svoga sklopa, treba li da doista prodre do istinskoga
svog prostranstva. Ciljevi filosofije kao nauke i svrhe njezine premašaju
bistveno ograđeni domet čistih iskustvenih i egzaktnih znanosti, prema kojima
mnogima ona kraj svih svojih mijena u stvari ostaje jedno.
Tako se filosofičko nastojanje nizanjem sveđ novih spoznajnih zahvata
i sustava u slijedu kulturnih epoha ne dovija postupno istini, kako je to u
znanosti, niti se razvija kao ona. Kako niče zamišljaj nove mogućnosti filo-
sofičke sinopse, vodi on sveđ iznova na izvore, temelje, pretpostavke saznat-
ljiva svijeta, vraća se stalno u »dubinu«, k bistvu zazbiljnosti, pa tako i
polazi u neku ruku s početka, počinje tako reći snova.
Spoznavanje, koje prosljeđuje takav put, u stvari je kako potrebno
tako i neizbježno. Tu biva naime odlučnom okolnost, da je zazbilinost u biti
svojoj toliko obuhvatna, mnogolika u sebi i neiscrpna, da se filosofički zadatak
prodirati joj u bistvene temelje ne da prema mogućnostima spoznavanja i
strukturi ljudskoga znanja ni približno iscrpsti nekim jednim jedinim spoznaj
nim sustavom.
Nadovezati je ujedno, da se zazbilinost ne da shvatiti kao sama statična
veličina. Pored statičkih momenata, koji su joj uključeni, ona je stvarno
i dinamička moćnost, djelovnost u mijeni i izmjeni mnoštva svjetova, kojima
i u kojima se očituje. Nijedno živo pokoljenje ne ostvaruje stoga svoj opstanak
svijetom prošloga. Svako između njih živi iznova, živi doduše po istoj zazbili-
nosti, ali iživljava i proživljava druge i drukčije svjetove, koji sezazbtlinošću
grade i razgrađuju, rađaju i nište. Asvaki između tih svjetova uključuje i
znači život, i da ne bude nešto mrtvo i ništavo, ostvaruje se njime svijest,
svijetom svojim vezana i istome tom svijetu obvezana svijest. Kao takva ne
može biti bez zretih smjernica, pa već stoga svakome svijetu treba filosofičko
proziranje i svakome između tih svjetova stvarno i pripada i može da s bistvom
njegovim bude u skladu i da prema tome i toliko bude i valjana određena
njegova filosofija. I ta mu je nužna, prikazala se ona možda i u mnogoliku
u sebi sklopu misaone izgradnje, i svakako se ostvaruje, kako bi se svijet,
kojemu je primjerena, dostao, koliko je upravo moguće, jedinstvene neke
izgradnje u sinergiji kulturnih svojih funkcija.
3
Povezuje li se određena filosofija, koliko je doista primjerena, a time
i aktualna, s određenim zbiljskim živim »svijetom«, uklapa li se u nj određu
jući mu osnove jedinstva i tumačeći mu bistvo, a unutrašnjoj napetosti njego
vih članova smisao, dijelit će — kako mu je pripadna — opću njegovu
sudbinu i u cjelini i po svoj'm disciplinama, između kojih ne će, razumije se,
14