Filosofiju uopće, pa tako ni pojedine njezine discipline ne valja pore-
diti s egzaktnim znanostima, i to napose s obzirom na njihovu oblikovanost,
na osebnu strvkfuiranost i svojevrsno kretanje u smjeru prema sustavnosti,
a time i na ulogu, koje se dostaju po dinamici povijesnoga zbivanja. Znanosti,
i prije svega praktički odnosno tehnički primjenljive, rastu, moglo bi se reći,
postupno i zadiru upravo asimptotički sve šire u stvarnost, koja je naznačena
njihovim predmetom. One se u razmjernoj kontinuiranosti približavaju sve
više pojedinačnim ist'nama, koje pripadaju području njihova istraživanja.
Jednako raste s njima doseg moguće im primjene, koja se i dade do neke
unaprijed neodredive granice usavršavati.
Znanosti se stvarno šire. Ne može se doduše kazati, da bi to mogle
činiti bez sustajanja i u nedogled. Kako povijest uči i tok znanstvenoga rada
potvrđuje, nailazi i to širenje s kojih već bilo razloga prije ili kasnije na neku
ustavu — napose pri odlučnijoj nekoj izmjeni osnova opće slike svijeta kraj
korjenit’je promjene načina života i središnjeg interesa čovjeka određene
epohe. Ipak egzaktne i iskustvene znanosti, dok su god aktualne u okviru
svoje kulture fundirane i organizirane na određeno sređen u sebi način, znadu
— sveđ novo otkrivenim mogućnostima metodičkoga zahvata — odlučne stare
spoznaje, dotjeravajući ih ili produbljujući, uključiti, koliko ne bi prema
svome značenju ispadale iz rarložne veze sustavne cjeline, među elemente ili
činioce svojega područja, pa se tako — sve do nepredvidljiva zastoja —
dostaju razmjernim npk'm usponom od vremena do vremena obuhvatnije ra
zine svoj’h istina.
Ne može se to isto reći za filosofiju. Ona se kao naročita kulturna
pojava očituje nicanjem sveđ novih suctava. Njihova aktualnost može rasti
i padati, oni mogu biti bolje ili lošije shvaćeni, iznijete im istine mogu pače
biti i poželjne i nepoželjne, promicane i potiskivane, ali se one, koliko pripa
daju različitim filo-ofičkim sustavnim cjelinama, ne nadovezuju međusobno
niti svoj sustav daljim izvođenjem dižu na neku širu ili v’šu razinu. Ta je
širina i visina dana već po samim osnovima takva sustava. Više još, samo
nastavljanje i dalje izgrađivanje određena filosofičkoea sustava u izmakloj
njegovoj eposi po kasn:jim nastavljačima ne bi u bitnosti značilo onakvo
stvarno dograđivanje, kako je to moguće u znanosti, nego se iskazuje kao
epigonstvo, koje razgranjuje doduše analitički spoznajne mogućnosti otkri
vene izvornim sustavom, ali spoznajni uvid u njegovim temeljima više ne
produbljuje.
Novo ostvareni izvorni filosofički sustavi ne grade svojim otkrive
njima na potpuno istom i skroz jednakom iskustvu, koje je bilo izvorom dru
gih takvih sustava niti su samo nastavak nekih njihovih uviđanja, pogleda,
shvaćanja. Oseban samonikao filosofički stav niče na osnovu doživljaja,
osvještenja, duhovna proziranja drukčijega, možda i dijametralno opreč
noga od onih, na kojima su se razbudile koncepcije druge neke filosofije.
Nije to ni neobično, jer filosofičkim se postupcima u krajnjem vidu i ne ispi
tuju posljeci iskustveno datih pojava, već oni imaju štaviše da vode kako do
njihovih pretpojavnih osnova i razloga tako i do zaiskustvenih njihovih
mogućnosti i vjerojatnost’, da bi se upravo udarili temelji znanstvenom isku
stvu i pored toga razotkrile vjerojatne svrhe i postavili mogući ciljevi života.
Pogledom na takve osnove ide filosofija u svojevrsnome svom nasto
janju drugim smjerom i povodi se u bitnosti drugim obzirima negoli čista
znanost. Iskustveno i egzaktno znanstveno spoznavanje postupa u načelu vri
13