tako i ondje, gdje filosofu nije uspjelo da sve, što je trebalo, na primjeren
način razloži ili sve, što se je u vezanu misaonu sklopu moglo reći, doista
i kaže. Bez sličnih nedostataka nema uistinu filosofičkoga djela, koliko su
i ona samo djela ljudska. I stoga bez onakve dvostruke neke mostogradnje,
bez duhovnih mostova, koji će vezati pojedine bilo prividne bilo istinske
misaone praznine nauke i kojih će svrhovitost s obzirom na zadatak, da vode
do pretpostavljena jedinstva i razmjerne cjeline, biti također jedno između
jamstva mogućnosti i vjerodostojnosti neke filosofije, ne će nijedna stvara
lačka, a to znači i doista filosofička interpretacija moći dospjeti na pože
ljan kraj ni dostati se aktualnosti, koja bi takav pothvat i pokušaj naposlijed
opravdala.
Tako će se moći razumjeti određena filosofička nauka iz stalnih uvjeta
njezine djelovnosti, njezine aktualnosti. Jer i istina je istinom u odnosu prema
predmetnosti, o kojoj se ona u sudu misli, u stavku izriče, pa se u tome vidu
i razumije njezin smisao i shvaća njezina valjanost u smjeru prema njezinoj
aktualnosti. Njezin se izvorni smisao ne nadaje, drugim riječima, prema
odnosima, u kojima, za koje ili prema kojima ona nije bila ili nije ili ne može
da bude ili da se shvati živom, u smjeru bilo koje činjenične datosti rele
vantnom, za bilo koju određenu neku sadašnjost utjecajnom, pogledom na
bilo koju ljudsku svijest očitom.
Kako je međutim svojevrsna predmetnost, na koju je filosofička
nauka razumno upravljena, jedinstvo u mnogolikosti određena svijeta, vri
jedit će rečeno i za samu filosofiju, koja u jednu ruku stoji, koliko je upravo
spoznajni zahvat, »svijetu« nasuprot, no u drugu ruku kao cjelina ipak i
pripada kulturnoj razini toga svijeta, ujedno joj je pridružena.
Pitamo li se dakle o prihvatljivosti dane neke filosofičke nauke, kako
to pitanje tu prirodno iskrsava, moći ćemo, da bismo je kao takvu mogli
smatrati razložitom i u tome smislu mogućom, pa bilo i u još tako uskom
okviru opravdanom, zacijelo od nje tražiti, da se iskaže prije svega kao je
dinstvo otkrivanja, uviđanja i prikaza, a isto tako i kao otkrivanje, uviđanje
i stvaralački prikaz jedinstva mnogolike datosti svojega svijeta, kao valjano
suzrenje onoga, što je u njega raznoliko, štaviše i razrožno ili i oprečno. S toga
će se pak osnova i u tome vidu moći smatrati toliko istinitom, koliko će
biti i koliko će se iskazati slobodnom od unutrašnjega protivurječja, koliko će
tako biti zamišljiva ili i misaono nužna. I takva, vezana na pretpostavku
jedinstvenosti u suzrenju i slobode od protivurječja, neka bude vjeran doku-
menat, povjerenja dostojno svjedočanstvo o opstojnosti i bistvu svojega svijeta,
saznatljivih realnih datosti i dokučivih idealnih prohtjeva, na kojima se taj
svijet kao življena i doživljena zbilja temelji.
Smije se tako ustvrditi, da će filosofije uopće govoriti živim jezikom
i iskazivati dohvatnu istinosnu sadržinu, kojoj će se moći s pravom poklo
niti vjera, koliko će kako u pregledu cjeline tako i pri zahvaćanju pojedi
nosti i proziranju njihovih odnosa biti u granicama svoje neprotivurječnosti
i u povodu nje očito smislovite. U smislovitosti valja vidjeti načelo, kojega
je zadovoljenje najviši uvjet održivosti filosofije. Bila naime zazbiljnost i ne-
izmjerljiva, u gdjekojem pravcu i nezahvatna, ipak će, ima li spoznaja zazbilj
nosti biti bilo i u još tako skromnim okvirima moguća, vrijediti bezuvjetno
stavak, prema kojemu će u najmanju ruku bar dotle sezati zazbiljnost, dokle
dopire smisao.
31