Sudbinu sve filosofije suodređuje u njezinu mnogostranom očitovanju
u biti ista okolnost, zbog koje se nadaju i teškoće pri pokušajima jednoznačna
njezina pojmovna određenja. Koliko se god naime filosof i trudio da je istakne
kao znanost i da se takvom prizna, ne treba to nipošto značiti, da bi se nje
zino značenje, pun njezin smisao, a tako i doseg njezine djelovnosti morao
iscrpsti u samoj teorijskoj sadržini. Dokle i sezali njezini vidici i kakvi bili
mogući njezini uvidi, ostvarenja se filosofije grade bez sumnje na neotklonjivoj
pretpostavci razuma i ona se prema posljednjim dubinama svoga bistva ne da
zamisliti lišena bezuvjetna nastojanja oko nalaženja istine. Ipak se ona unatoč
tome izdiže odlučno nasuprot naročitim, pojedinačnim, napose egzaktnim zna
nostima, dok po svojevrsnom načinu spoznavanja kao cjelina nije slučajno ili
pomutnjom već upravo po bistvu protkana vanteorijskim pobudama i nad-
teorijskim nastojanjima. Ta filosofija je — da se to stvarno stanje istakne tu u
najvećoj mogućoj kratkoći — kulturna tvorba i takva funkcija, koja na po
sljetku ne smjera samo na svjetsku cjelinu i time također na čitavost ljudskoga
bića i života, nego jednako i proizlazi nesamo od čovjeka sužena na dozna-
vatelja i spoznavatelja nego štaviše od cjelovita čovjeka, koliko ona bilo po
namjeri ili možda i nenamjerno ne ostaje kao nauka jednostrana, stvarno ne
potpuna, krnja. Više još, ona posljednjom namjerom ne može htjeti usrdno
zaokupiti i za svojstvenu joj duhovnost potpuno obuzeti samo teorijski intere-
sirano biće, već se obraća na čitava čovjeka, ako je samo dovoljno obuhvatna,
temeljita, istinski produbena.
Biva to napose uočljivim, skrene li se pogled na carstvo vrednota. Sva
kako bi se svojevrsno filosofičkim moglo teško smatrati spoznavanje, koje ne
bi u bilo kojem pravcu bilo upravljeno na to carstvo. Ta toliko je to bitno po
filosofiju, da se same njezine discipline razlikuju i dijele prema vrijednosnim
područjima, pa tako i mogu u okviru te nauke naći sistematičko svoje mjesto.
Vrednote se međutim dadu, kako je poznato, samo koliko su neposredno
doživljive i s osnova iskustva osvijetljene tako zahvatiti, da bi doista bile pri
stupne filosofičkoj spoznaji. Valjanosti, koje nijesu neposredno doživljene, is
kustveno ugledane i proosjećane, vrednote, koje nijesu doista dirnule osjetljivu
dubinu duše, ne mogu voditi do istinskoga njihova filosofičkog proziranja. Sa
mo vrednote osviještene u pravu punu doživljaju mogu da se primjereno za
hvate, prema svome bistvu prikažu, pogledom na svoje odnose rasprave, u
smjeru svoga pojma uopće nekako odrede. Smjelo bi se s obzirom na to upravo
reći, da je tu sam filosof kao ličnost u punoći svojih najvlastitijih doživljaja
nekako ona zazbiljnost, u povodu koje se tek i mogu steći razmjerno pouzdani
uvidi u značaj i bistvo vrijednosti.
Istaknuta usidrenost vrednote u doživljaju i zajedno s time vezanost
njezina na duševnu zbilju razjašnjava, zašto nije dovoljno ocrtati vrednotu
tek kao veličinu, koja bi samo nekako lebdila u čistim duhovnim odnosima i
41