tva odnosno olakšavalo ili i osiguravalo njegovo organiziranje. Nikoja volja
za moću ni borba o vlast ne može to zaobići. Dade se to osobito osjetiti kod
korjenitih, ne rijetko prevratničkih promjena u odnosima moći odnosno vlasti.
Bez izuzetka može se pri tome utvrditi oslanjanje na određene filosofeme, koji
bi imali pomoći u izazivanju raspoloženja za preokret i dalje u pripravi, iz
vedbi i učvršćenju njegovu. Od određenih se filosofema uvjetovanih prostran
stvom i vremenskim okolnostima ne traži samo teorijsko obrazloženje i oprav
danje uzimanja vlasti i namjera s njome povezanih, nego štaviše pogledom na
moguće posljetke i poduporanj njezine praktičke izgradnje i njezina održanja.
I nema s obzirom na to samo filosofija, koje hoće ili moraju da budu »ancilla
theologiae«. Ima ih jednako, koje se izlažu u manje-više svjesnoj namjeri, da
budu »ancilla rerum politicarum«. I jedne se i druge rađaju u raznim oblicima
u svako povijesno doba.
Kako međutim različnost filosofema, koliko su druževnotvorni te u
tome pravcu mogu biti utjecajni, vodi svakako i do različitih mogućnosti obli
kovanja zajednice, što bi pri uporednoj primjeni moglo izazvati upravo me
đusobno suprotne učinke, to ne će moći da bude ni učvršćene vlasti, koja bi sve
onakve nejednake filosofije jednako ili i samo nekako ujednačeno mogla pod
nositi. Pri takvu je pak stanju neizbježno, da se vlast, kako se ne može drugo
ni očekivati, prema različitim filosofičkim strujama veoma različito i odnosi:
od kočenja ili opet podupiranja ide mogućnost do zabrane ili tome nasuprot
do propisa i nalaganja, pri čemu će pogledom na to stajati stajalište prema odre
đenoj filosofiji do toga, koliko joj naučanje može služiti i koliko se neka
vlast može osloniti na podložno joj društvo. Što je nestalniji takav oslonac,
to će biti uže i idejno područje, koje se podnosi i dopušta kao javno filosofičko
uvjerenje. Ne treba pak napose istaknuti, da pri tome mogu izniknuti preosjet
ljivosti, a time i krajnosti.
Dođe li pogledom na rečeno do takva nekog krajnjeg slučaja, u stvari
do ograničavanja ili i gušenja slobode filosofiranja, do zabrane i kažnjavanja
javna takva naučanja i prijetnje filosofičkoj ličnosti u korist određena filoso
fema odnosno stalna filosofičkoga nauka pretpostavljena i pogodovana s raz
loga održanja vlasti i jačanja moći, onda biva takvo stanje i filosofički zna
čajno i znatno, već stoga, što pri tome biva i sam filosof također prinuđen, da
sa stajališta opće mogućnosti naučnog uvjerenja ocijeni nesamo opravdanost
ili nužnost rođenih misli već jednako i mogućnost i dopustivost samoga pojma
filosofije, koja se ne bi upirala o razloge razuma, već bi naprotiv sve do is
ključivosti i bezuvjetnosti bila promicana sredstvima moći te propovijedana i
održavana na osnovu sile i mogućnosti prisile.
Takva neka »filosofička« tvorba od volje za vlašću uvedena kao veli
čina, kojoj bi se bez prava na kritiku njezinih osnova i ispravke njezinih izvoda
imalo bezuvjetno odati priznanje, daje razaznati osobite crte, koje je napose
obilježavaju. I te si crte ostaju približno jednake, izdaje li se takva tvorba za
najviši neki izraz naučnosti ili nastupa možda i čednije.
Prije svega se tako odabrana, uvedena i javnome mnijenju nametnuta
»filosofija« ne poziva u posljednjoj instanciji ni na razloge uma ni na samo-
očitost ni na lično uvjerenje, već traži posluh. Sve kad bi prema danim okol
nostima tako podržavani nazori i bili razmjerno primjeren poduporanj htjete
društvene organizacije, odustaje se na posljetku od slobodne upotrebe razuma
i neposredna lična uvjerenja, a ne manje i od pozivanja na iskustvo, što je
odlučno po njihovo prosuđivanje s općega filosofičkoga stajališta. Jer na taj
43