Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 99

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 1.
53
5
da to nije <pokušao> Melis, nego da su neki drugi pokušali ono
njegovo četvero sažeti u silogizam: da je biće bez početka, da je
jedno, beskonačno, nepokretno. A možda nisu mogli. Drugo,
ispričava obojicu: Kada je Zenon, Parmenidov učenik i Melisov
kolega prvi otkrio dijalektiku, koja možda nije bila otkrivena do
tada, kada su njihovi spisi objavljeni – stoga nisu mogli zaključi-
vati u silogizmu. Pa što ako nisu zaključivali u silogizmu, nego
u drugom obliku argumentacije? Da li je zbog toga bio neistinit
taj nauk te ga je Aristotel morao pobijati, <nauk> koji je on sam
najviše od svih kasnije i priznavao i potvrđivao. No moguće je
da su i zaključivali u silogizmu, ali je možda Aristotel <iz teks-
ta> izdvojio tako, kako je izdvojen i sam nauk, sa zabadanjima i
neistinitim klevetama. Naime, ono što je pokazano o Parmenidu,
da nije rekao da su sva bića jedno biće, to o Melisu također iznosi
Filopon:
48
»Melis, naime, govoreći u
spisima prema istini
da je biće
jedno, u
spisima prema mnijenju
kaže da postoje dva počela bića:
vatra i voda, te kroz krajnosti obuhvaća i ono srednje; kao što u
njima uistinu govori o fizičkim bićima, koja nazivaju i
dostupni-
ma mnijenju
, u spisima pak
prema istini
govori o inteligibilnim
bićima.« On očito imenuje ne samo jedno biće, nego također dva
i između dva i srednja <bića>, više bića. Stoga se nije smjelo kle-
vetama progoniti velikog muža, kao nekog blesana ili slijepca
koji ne vidi ono više.
To neka bude dovoljno o Ksenofanu, o Zenonu, o Parmenidu
i o Melisu, izuzetnim teolozima, slavnim filozofima prirode koji
su bili odviše klevetnički i neistinito optuženi.
48
Usp. PHLP. in Ph. 16.55.33; u tekstu se navodi Parmenid, a ne Me-
lis. (ὁ γὰρ Παρμενίδης͵ ἐν τοῖς πρὸς ἀλήθειαν ἓν εἶναι λέγων τὸ ὄν͵ ἐν
τοῖς πρὸς δόξαν δύο φησὶν εἶναι τὰς ἀρχὰς τῶν ὄντων͵ πῦρ καὶ ὕδωρ͵
διὰ τῶν ἄκρων περιλαμβάνων καὶ τὰ μέσα͵ ὡς δὴ ἐν τούτοις μὲν περὶ
τῶν φυσικῶν δια λεγόμενος͵ ἃ καὶ δοξαστὰ καλοῦσιν͵ ἐν δὲ τοῖς πρὸς
ἀλήθειαν περὶ τῶν νοητῶν).
10
15
20
25
1...,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98 100,101,102,103,104,105,106,107,108,109,...454
Powered by FlippingBook