PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 3.
113
15
knjizi 2. poglavlju: »Većina, naime, <hrani se> pitkom vodom.«
Je li kišnica miješana, i, ako je ta miješana, koja je voda nemiješa-
na? Kaže da još manje ima smisla da zrak tjelesno ojačava.
Kada bih znao za koje su životinje pitagorovci rekli da žive
od mirisa, usporedio bih tjelesno jačanje od zraka s tjelesnim ja-
čanjem od vode, koja ne hrani samo, ne stvara samo tekućine i
mesa, nego također čini da i najtvrđe ljuske izrastaju oko mesa
onih riba koje ostaju pričvršćene; za sve njih, naime, sâm to isto
piše da se hrane samo pitkom vodom u upravo navedenom po-
glavlju ovim riječima: »Od školjkaša oni koji su nepokretni, hrane
se pitkom <vodom>.« Za nju dodaje da je rjeđa od mora. »Prodi-
re, naime, kroz gusto jer je rjeđa od mora s kojim je povezana.«
Ako, dakle, rijetka voda sama nepomiješana hrani, i hrani tako
da se iz nje tjelesno jačaju najtvrđe oštrige, zašto nema smisla da
i zrak tako tjelesno jača bar neko meso, kakvo je meso kameleona
koje smo mnogi moji prijatelji i ja, kad sam bio na Cipru, mnogo
dana i mjeseci držali žive a nikada nismo primijetili da su išta
jeli, premda smo im nudili različite trave, listove, cvjetove, sje-
menje, kukce i drugo. Zaključivali smo da se hrane zrakom i da
se raduju orošenom zraku.
Ali mamikodijata
31
, indijska ptičica za koju mnogi i indijski
i naši znatiželjni muževi smatraju da nikada ne dotiče zemlju ili
nešto čvrsto, ipak ima meso, živce, kosti, kljun, perje i vjeruje se
da se rađa u zraku, da živi i da umire u zraku, kojom drugom
stvari treba smatrati da se hrani, nego zrakom? Ako je to istinito
s obzirom na mamikodijatu i kameleona, istinito je da zrak po-
staje tijelom. Ako zrak postaje tijelom, postaje tijelom i para koja
je sjedište mirisa, stvar gušća od zraka i sastavljenija; moguća je,
dakle, tradicija pitagorovaca; nije ju, dakle, s pravom Aristotel
pobijao.
KRAJ
31
To je rajska ptica (Paradisea apoda L.) šarenih boja, na zapadu po-
znata od 1522; mislilo se da nema noge i da stalno lebdi u zraku, da živi od
rose i da borce u borbi štiti od rana.
5
10
20
25
30