Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 147

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 3.
101
5
»Brojeve su uistinu zvali formama.«
19
Kako zato, jer ograničuju
neograničenu materiju, kao što brojevi ograničuju ono brojeno,
tako i zato, jer forme proizlaze od jedne forme koja je prva od
svih <formi>, kao što brojevi <proizlaze> iz jednosti. Ali to nisu
oni brojevi za koje je Aristotel na već navedenom mjestu rekao
da su prvi po naravi sveukupnosti; to su sekundarni brojevi ili
bolje treći ili čak četvrti.
Prvi su oni koje Filopon ondje dodaje kao počela tih formi:
»Govorili su da su počela tih formi: jednost, dvojstvo, trojstvo,
četvorstvo.« Oni zajedno uspostavljaju dekadu: »Govorio je da
deset jesu ova četiri počela i da su zajedno u svim bićima i navlas-
tito i u inteligibilnim i u prirodnim i u osjetilnim.«
Zatim izlaže na koji bi način počela bila zajedno:
κοινῶς μὲν
ἐπὶ πάντων μονὰς μὲν τὰ νοητά
, »Zajednički nadasve, jedin-
stvo je ono inteligibilno, jer je nedjeljiva ne samo njegova bit,
nego također i djelovanje; postoji u mirovanju i u nepokretnosti.
A dvojstvo je znanost i ono znatljivo, jer znanost je prelazak od
ograničenog ograničenom. Trojstvo je ono sveukupno prirodno
i dostupno mnijenju, ono na što se mnijenje odnosi. Kao što se
prirodne stvari, koje su trajne s obzirom na forme, ipak mijenjaju
amo-tamo s obzirom na suprotnosti, tako mnijenje biva nečim
doista potaknuto, ali se ne kreće određeno, nego i na ovaj i na
onaj način, tako da može biti i neistinito i istinito. Četvorstvo je
u pojedinim osjetilnim <stvarima>: točka kao jedinstvo, crta kao
dvojstvo, površina kao trojstvo, tijelo kao četvorstvo. To je zajed-
ničko u svim bićima. Navlastito pak u pojedinom rodu bića; a na
taj drugi način ono četvero su počela, to jest, u rodu inteligibil-
nih, prirodnih i osjetilnih bića. U inteligibilnom prvo jedinstvo,
dvojstvo, trojstvo, četvorstvo, ideja je bilo koje stvari, kao npr.
αὐτοζώου
20
– živog bića po sebi. Ta je ideja počelo drugih živih
19
Usp. također SIMP. in An. 11.28.22 ἀριθμοὺς λέγοντες τὰ εἴδη.
20
Usp. PHLP. in de An. 15.77.15; In de An. 15.77.16; In de An. 15.77.19;
Aet. Mund. 103.20; Aet. Mund. 114.24; Aet. Mund 114.25; Aet. Mund
118.23; Aet. Mund. 119.3; Aet. Mund. 119.8.
10
15
20
25
30
1...,137,138,139,140,141,142,143,144,145,146 148,149,150,151,152,153,154,155,156,157,...454
Powered by FlippingBook