Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 76

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LXXIV
nego ishitren. Norma jezika jest kolokvijalan jezik.
66
Rezultat je
bavljenja aristotelovaca jezikom u tome da je filozofija (ljubav
prema mudrosti) postala puko nastojanje oko riječi i raspravlja-
nja (a ne oko istine i blaženog života) ili filologija (ljubav prema
riječima) – u krajnjoj liniji sofistika.
67
S obzirom na predmet aristotelovske filozofije Gassendi
upućuje na sljedeće: aristotelovci neadekvatno raspravljaju o
mudrosti. Za mudrost kaže Gassendi da je sišla s neba kao Mi-
nerva da donese dobrobit ljudima. Uvidjela je međutim da je
ljudi preziru i više vole prividnu mudrost – pa je pobjegla. Ota-
da ljudima, na velike molbe, ona jedva pokazuje svoju sjenu.
Gassendi konstatira da se najvrednije stvari uskraćuju mnoš-
tvu – zato jer ono sve što je sveto uprlja. Tako su aristotelovci
uprljali mudrost i učinili je sofistikom. (Tu se dakle također ne
radi o kritici metafizike, nego o kritici aristotelovske varijante
metafizike.). Gassendi međutim ne određuje podrobnije što je
metafizika (mudrost), nego samo, u skladu s hermetičkom tra-
dicijom, konstatira da se ona uskraćuje aristotelovskom pristu-
pu (mnoštvu).
68
U sljedećim poglavljima slijedi kritika aristotelovskog načina
raspravljanja – aristotelovska filozofija određuje se kao komedi-
ja; zatim upućuje Gassendi na to da je aristotelizam zanemario
i osporio značajne filozofe – Platona, Cicerona, Seneku, Plinija
i Plutarha – kao i neke Aristotelove spise koji su jasniji od dru-
gih.
69
66
Ibidem, str. 45. Ecce enim significatus vocabulorum ita detorserunt,
ut verba etiam vulgaria, dum ab istis usurpantur, dixeris tibi videri chy-
maerarum bombinantium: non vulgi, quem penes loquendi arbitrium ac
norma est.
67
Ibidem, str. 45. i 47.
68
Ibidem, str. 25. Sic solent pulcherrima quaeque, eademque sanciti-
ssima, contagionem vulgi declinare: quando nihil sic pretiosum est, quod
non popularium manuum attrectatione sordescat. Et Philosophia praeser-
tim, quae, ut est res minime vulgaris, sic ista prorsus vulgaris notae devitat
ingenia.
69
Ibidem, str. 29. Propterea enim ejecerunt graves quoque e Scholis
Auctores.
1...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...350
Powered by FlippingBook