Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 81

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LXXIX
kao i broj bogova na temelju broja nebeskih sfera. Zar je to tako
savršena metafizika, tako temeljito izvedena teologija? – na kraju
indignirano pita Gassendi.
76
U poglavlju u kojem raspravlja o onome što je sve suvišno u
Aristotelovoj filozofiji ponavlja Gassendi tezu da se u
Metafizici
samo u pet poglavlja dvanaeste knjige uistinu radi o metafizičkoj
problematici, iz čega proizlazi da je sve ostalo suvišno (ali on to
na ovome mjestu ne može i dokazati). Gassendi konstatira da je
prva knjiga
Metafizike
tautologija prve i druge knjige
Fizike,
treće
knjige
O nebu
, druge knjige
O nastajanju
(i propadanju); druga
knjiga
Metafizike
odgovara drugoj knjizi
Fizike
itd. Uopće kon-
statira Gassendi da je Aristotelov tekst prepun suvišnih ponav-
ljanja.
77
U poglavlju u kojem raspravlja o pogreškama u Aristotelo-
voj
Metafizici
upozorava Gassendi na klevete (
calumnias
) kojima
Aristotel napada stare filozofe Empedokla, Demokrita i dr. da
nisu poznavali i priznavali druga bića do osjetilnih. To je oči-
ta neistina, smatra Gassendi, ako treba da se odnosi na Anak-
sagoru, a i sam Aristotel govori o Anaksagorinoj filozofiji pro-
turječno. Aristotel je također bez opravdanja napadao Platonove
ideje jer aristotelovske univerzalije (
universalia
) ili najopćenitiji
pojmovi (
generalissimae notiones
) nisu ništa drugo do Platonove
ideje. Uz Anaksagoru Aristotel je još ismijavao, navodi Gassen-
di, Hipona, Empedokla, Ksenofana, Melisa i pitagorovce. Osim
toga pet poglavlja dvanaeste knjige
Metafizike
(koja su jedina za-
ista metafizička) sadržavaju bezbožna, protukršćanska učenja
(
impietates
), npr. da je nebesko kretanje vječno, da prvi pokretač
pokreće nepromjenjivom i vječnom nužnošću, da svaka bestjeles-
na supstancija pokreće neki (nebeski) krug, da božanski duh ne
spoznaje sve stvari i da se za njih ne brine.
78
76
Usp. ibidem, str. 143.
77
Usp. ibidem, str. 167. i 169.
78
Usp. ibidem, str. 201. i 203. Non memoro hic praecipuas operis hui-
us [tj.
Metafizike
] impietates congestas esse in quinque illa posteriora capita
XII. Lib. Quae sola diximus superius esse Metaphysica: v. c. cum cap. 6.
Motum Caelestem aeternum facit; cum 7. Facit Movens primum movere
necessitate immutabili, et aeterna: cum 8. Nullam esse substantiam incor-
1...,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80 82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,...350
Powered by FlippingBook