Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 82

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LXXX
Gassendi također utvrđuje u
Metafizici
određeni broj kontra-
diktornih učenja, tj. teza u kojima Aristotel sam sebi proturječi,
bilo u samoj
Metafizici
na različitim mjestima, bilo u drugim spi-
sima.
79
U
Exercitationes paradoxicae adversus Aristoteleos
, kako se vidi
iz izloženih teza, ponavlja Gassendi neke Petrićeve temeljne
teze protiv Aristotela i aristotelovaca kao da su njegove vlastite.
Kako treba na osnovi toga shvatiti odnos Gassendijevih
Exerci-
tationum paradoxicarum
prema Petrićevim
Discussionum peripa-
teticarum?
Je li riječ o duhu vremena, o zajedničkom problemu
i kongenijalnosti autora ili o preuzimanju tuđih ideja? Svakako
nije riječ o doslovnom i ekstenzivnom preuzimanju teksta, ali
bez sumne o prevelikoj srodnosti tematike i formulacija. Među-
tim također treba priznati da Gassendi ne duguje samo Petriću,
nego i autoru za kojega se može pretpostaviti da je utjecao i na
Franu Petrića.
No unatoč svim srodnostima i vrlo vjerojatno utjecaju koji je
Petrićevo djelo imalo na Gassendija, treba istaknuti da oni nisu
rukovođeni istom idejom filozofije. Gassendi kao i Petrić (a Pe-
trić mu je očito prethodnik, ali ne i jedini) kritizira svadljivost,
dijalektičnost aristotelovske filozofije, aristotelovsku filozofiju
utvrđuje, baš kao i Petrić, kao sofistiku (i komediju). Gassendi
i Petrić smatraju da je aristotelizam degradirao filozofiju, da se
filozofija susteže aristotelizmu, a da se aristotelizam kreće u pod-
ručju (himeričkih) besmislica. I Gassendi i Petrić drže filozofiju
elitističkom, pristupačnom malobrojnima. Ako bismo sudili po
usporedbi filozofije s Minervom, i Gassendi je smatra unaprijed
danom ili darovanom.
Pritom kod Gassendija ipak nalazimo jedan novi akcent:
Gassendi inzistira na proizvoljnoj (neadekvatnoj) artificijelnosti
poream, nisi quae moveat aliquem orbem. Cum 9. Scribit mentem divinam
non intelligere omnia : ex quo profecto sequitur, ut curam non gerat rerum
omnium.
79
Na primjer: ibidem, str. 227. Cum cap. 10. [tj. 12. knjige
Metafizike
]
reprehendit eos, qui faciunt omnia ex contrariis; et ipse tamen in Physicis
ex contrariis fieri omnia docuit; ut superius visum est.
1...,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81 83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,...350
Powered by FlippingBook