Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 331

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 4.
239
15
Odmah zatim nadovezuje kako je jasno da postoje tri roda motri-
teljskih znanostī: fizika, matematika i teologija.
Na tima mjestima, budući da je fiziku bio učinio oprječnom
teologiji na temelju oba uvjeta – da ova oglēdā što je neodvojeno
i gibljivo, a ona negibljivo i odvojeno, postavio je matematiku kao
srednju zbog udjela u krajnostima, zato što kao i fizika promatra
ono neodvojeno, a skupa s teologijom pak ono negibljivo. Ona, da-
kako, iz gore navedenoga razloga, jer nije znanost, ne može polaga-
ti pravo na mjesto za sebe, a ako bi i bila znanost iz nekoga razloga,
nikako neće zauzimati ovo srednje mjesto: kvantiteta, naime, nije
srednja između dviju supstancija; a ako se koja matematika i bavi
supstancijom, ona je, kao što smo vidjeli, bila astrologija. No, ova
ne promišlja negibljivu supstanciju poput one što se na navedenim
mjestima smjêštā kao srednja. Niti se za kvantitetu može reći da je
gibljiva ili negibljiva po sebi osim koliko se supstancija, u kojoj ona
jest, giba ili stoji. Nijednoj, dakle, matematici negibljivost nije pod-
metnuta, dakle matematika nema ništa zajedničko s teologijom.
Niti bi se s obzirom na drugi uvjet slagala s fizikom, po tome
što bi se bavila neodvojenim, ako je istinito što je sâm napisao
o njoj u 3. poglavlju 2. knjige
Fizike
:
διὸ χωρίζει
, ‘stoga odva-
ja’; »biva, naime, po umovanju odvojenim od gibanja.« Ako je to
istina, dotično je mjesto već u oprjeci s gore navedenima. Ovdje
mu je, naime, »odvojeno« što je ondje jasno nazvao »neodvoje-
nim«: »No, ne odvojeno, nego kao u materiji.« Ako je takvo i biva
motreno kao u materiji, zašto se ovdje veli:
διὸ χωρίζει
, ‘Stoga
odvaja.’? Od čega odvaja? Svakako od mijene, a ne od materije:
χωριστὰ γὰρ τῇ νοήσει κινήσεώς ἐστι
[»Odvojeno je, naime,
umom od gibanja.«] No, ako promatra ‘kao u materiji’, na koji
način odvaja od gibanja koje u materiji ima svoje sjedište?
Nego, neka bude da odvaja, hoće li to odvajanje učiniti da
ono bude znanost? Ali odvajanje nije ni on niti itko drugi uključio
5
10
20
25
30
1...,321,322,323,324,325,326,327,328,329,330 332,333,334,335,336,337,338,339,340,341,...350
Powered by FlippingBook