Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 217

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 10.
551
20
15
u 2. poglavlju, gdje hrani ne daje usta niti korijenje, nego srednji
dio tijela: »Budući da postoje tri dijela na koja se dijele sve savrše-
ne životinje, jedan kojim primaju hranu, drugi kroz koji izbacuju
izlučevine, treći u sredini tih; taj se zaista u najvećim životinjama
naziva prsa, a u ostalima pak ono što tome proporcionalno od-
govara.« I malo poslije: »No čini se da je počelo hranidbene duše
u sredini triju dijelova – čini se da je <tamo> i osjetilom i po ra-
zumu.« Također: »Stoga i biljke uistinu imaju hranidbeno počelo
u svojoj sredini.« Tu stvar u sljedećem poglavlju šire objašnjava
kako u biljkama, tako i u životinjama koje nemaju krvi i koje su
opskrbljene <krvlju>; na kraju toga ovako zaključuje: »Prema
onome što se pokazuje jasno je iz rečenog, da je u tom <dijelu> i
u srednjem od triju dijelova tijela, počelo osjetilne duše i poveća-
vajuće i hranidbene.«
Na koji je, dakle, način istinito što je gore rekao da su usta po-
čelo povećavanja, ako je istinita ova druga <misao> da je počelo
hranjenja i rasta srednji dio tijela – uistinu srce, kako sam u istom
poglavlju tumači? Ili, ako je istinita ona, kako ova nije neistinita?
Taj čvor neće razriješiti ove riječi istog poglavlja: »Jasno je, dakle,
da neko jedno djelovanje poslužuje moć usta, drugo pak moć že-
luca u vezi s hranom.« Dapače još povećava poteškoću, pristupa
još i trbuh za treće počelo rasta.
5
10
1...,207,208,209,210,211,212,213,214,215,216 218,219,220,221,222,223,224,225,226,227,...314
Powered by FlippingBook