Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 131

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 8.
465
najviše vatra, za koji <plamen> zamjećujemo da se uzdiže u zrak
i da se u zraku gasi, sastoji iz zračne tvari, tj. iz dima.
To je zaista dovoljno jasno i neka bude dovoljno da se do-
kaže pomoću vrlo mnogih svjedočanstava samoga Aristotela,
pomoću svjedoka osjetila i također razloga, da elementi koje je
sam učinio jednostavnima – nisu jednostavni. Nisu također ni
slični jednostavnima; gdje su, naime, drugi, osim ako bi netko od
njegovih novom izmišljotinom rekao da je on, slijedeći mnijenje
nekih starih barbarskih filozofa, smatrao da postoje druga, a ne
ova jednostavna tijela, naime nebeski krugovi; od kojih bi Mjesec
bio zemlja, Merkur voda, Venera zrak, Sunce vatra, Mars opet
vatra, Jupiter zrak, Saturn voda, nebeski svod zemlja.
Ako bi netko tvrdio da je Aristotel mislio na tu stvar, reći ću da
on sanja. No, idimo naprijed. Učio je da vatra biva nošena prema
gore, da je najlaganija, da sve nadilazi. Mi pak pokazujemo da ta
vatra ne postoji u prirodi stvari; stoga ako ne postoji, ne biva noše-
na prema gore, niti će se reći da je lagana, niti će sve nadilaziti.
Ali neka bude, neka se postavi da postoji neka <vatra>, da
udovoljimo Aristotelu i peripatetičkoj školi. Što će odatle slijedi-
ti? Pitam prvo, kad se kaže da je vatra lagana, da li se govori o
cijeloj vatri, stoga i o samoj sferi vatre, da je ona cijela najlaganija,
kao što cijela pliva nad ostalim elementima? Pliva li zaista iznad
tri ostala elementa, ali je ispod kruga Mjeseca? Da li ta sfera vatre
pliva nad ostalima, jer je najlaganija, ili, jer je najlaganija pliva
<nad svima>? Koje je od toga uzrok, koje posljedica, naime jedno
i drugo ne može biti uzrok, jedno i drugo <ne može biti> poslje-
dica. No, Aristotel nas je učio da je laganost uzrok pomicanja
prema gore, a ne <uzrok> plivanja <nad svime>. Nije naznačio
da je plivanje uzrok laganosti, dakle nijedno nije uzrok nijednog,
niti posljedica. A učio je da je laganost uzrok, zbog kojeg vatra
biva nošena uvis. No, budući da sfera vatre ne biva nošena uvis,
ne može se reći da je lagana. Nije, dakle, istinito da je vatra laga-
na, jer cjelokupnost vatre ne biva nošena uvis. No ostavimo va-
tru da se ne čini, da tako zabrinuto ponavljamo ogromne svađe o
stvari manje značajnoj nego što je sjena magarca.
5
10
15
20
25
30
35
1...,121,122,123,124,125,126,127,128,129,130 132,133,134,135,136,137,138,139,140,141,...314
Powered by FlippingBook