Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 121

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 8.
455
15
10
5
30
iz jednostavnih <kretanja> od središta i k središtu. Tim se <kreta-
njima> pokreću tijela koja ulaze u miješanje, ali ne iz pravocrtnog
i kružnog, jer nebo, kojem je kružno kretanje svojstveno, ne ulazi,
po Aristotelovu nauku, u miješanje miješanih tijela.
Budući da nikada nikakvo takvo kretanje, koje bi bilo jedno,
miješano iz prema gore i prema dolje nije uočeno, sa sigurnošću
će se tvrditi da po prirodi ne postoji nikakvo miješano kretanje
u stvarima. I što je daleko čudnije, neće se naći također nijed-
no, po ovoj divnoj Aristotelovoj filozofiji, jednostavno pravo-
crtno, što nije teško dokazati. Naime, ako jednostavno kretanje
pripada jednostavnom tijelu, a pod Mjesecom ne postoji nijedno
jednostavno tijelo, kome je dvojbeno da ispod kruga Mjeseca ne
postoji nijedno jednostavno kretanje. Za obje <premise>, veću i
manju ovog razloga, pokazano je da su Aristotelove. Bezvrijedna
je, dakle, filozofija koju nam je Aristotel izložio o jednostavnim i
miješanim kretanjima, nedosljedna, slaba, pogrešna.
Istom je nedosljednošću predana i ona koja je o jednostav-
nim tijelima. Prije je bio tvrdio da su ta četiri elementa jednostav-
na, zatim kaže da su ona miješana i slična jednostavnima, zatim
ovom kasnijem poučku malo poslije izloženo proturječeći uvodi:
»Budući da postoje četiri jednostavna tijela.« Kasnije ovime pro-
turječi: »Krajnja zaista i najčistija: vatra i zemlja, u sredini pak i
više miješana: voda i zrak.« Ako naime postoje četiri jednostavna
tijela, kako su dva od njih više miješana? Ako su, naime, zrak i
voda miješani više nego vatra i zemlja, sigurno su miješani, si-
gurno nisu jednostavni. Stoga ne postoje četiri jednostavna tijela.
I, ako su
εἰλικρινέστατα
i najčistija, vatra i zemlja, kako je malo
gore rekao da je vatra iz zemlje i zraka; naime plamen koji se iz
takovih sastoji, ponajviše je vatra. No on je gorući dim, a dim je iz
zemlje i zraka. Ovo su, naime, njegove riječi: »Najviše je, naime,
vatra plamen, on je opet gorući dim, a dim je iz zraka i zemlje.«
Miješana je, dakle, vatra, koja mu je ipak bila najčistija. No, ako
bi spasioci rekli da je to rečeno o našoj vatri, a ne o elementar-
20
25
1...,111,112,113,114,115,116,117,118,119,120 122,123,124,125,126,127,128,129,130,131,...314
Powered by FlippingBook