Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 139

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 1.
41
trarnostima pripada da ne nastaju jedne iz drugih. Pogrešan je
također i onaj da sve nastaje iz njih, jer u prvom rodu, u supstan-
ciji ne postoji kontrarnost a ipak biva nastajanje u prvom rodu,
također i u drugom, u kvantiteti gdje isto tako ne postoji nikakva
kontrarnost. A u trećem <rodu>, u kvaliteti gdje je isprva kon-
trarnost, nastajanje nije iz kontrarnog, nego iz sličnog: iz bijelog
bijelo, a ne iz crnog; toplo iz toplog, a ne iz hladnog.
No možda nam stvara zabunu taj način govorenja: bivati,
nastajati
iz
. Čini se, naime, da Aristotelu ta riječ
iz
navlastito od-
govara materiji, kao kad se kaže,
iz
sjemena nastaje biljka,
iz
ka-
menja kuća. No kad se kaže
iz
kontrarnog
, iz
lišenosti, čini se da
ne označava ni materiju, ni formu, ni eficijentni uzrok, ni svrhu.
Kad se kaže da nastaje
iz
sličnog čini se da se izriče eficijentni
uzrok ili forma. Zbog toga, ako je moguće, treba ukloniti taj na-
čin govorenja ili ga treba razjasniti iz naravi počela i iz samog
Aristotelova nauka.
Što je dakle počelo, dobri Aristotele? Od Aristotela imamo
pjesme slavljenice, velike i lijepe pohvale počela, dvaput pohva-
lu, u 5. poglavlju 1. knjige
O nebu
: »Tome je pak uzrok, jer je
počelo veće s obzirom na moć, nego s obzirom na veličinu, stoga
ono što je u počelu maleno, na kraju je ogromno.« I u 1. knjizi
Nikomahove etike
u 7. poglavlju: [370] »Treba nastojati istraživati
svako pojedino kako je nastalo i težiti da se ispravno definira, to
ima veliku važnost za ono što slijedi. Čini se, dakle, da je sámo
počelo više od polovice cjeline.«
Definicija počela, značenja i redovi
[na margini]
U 5. knjizi
Metafizike
, u 1. poglavlju
36
imamo sedam
37
znače-
nja počela i dva reda
38
, ali nijednu definiciju. Tako najmetodičniji
36
Usp. ARIST. Metaph. 1012b. 34–1013a.23
37
Vidi poglavlje: Prvo i ostala značenja počela. (str. 43. r. 10.)
38
Petrić misli na razlikovanje počela koja i dalje traju u nastalim
stvarima od počela koja nisu u nastalim stvarima, usp. ARIST. Metaph.
1013a.19–20 τούτων δὲ αἱ μὲν ἐνυπάρχουσαί εἰσιν αἱ δὲ ἐκτός.
15
20
25
10
5
1...,129,130,131,132,133,134,135,136,137,138 140,141,142,143,144,145,146,147,148,149,...440
Powered by FlippingBook