Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 137

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 1.
39
Aristotelov razlog u samoj stvari, neka pokažu da nije utemeljen
na njegovom ugledu.
Reći će: iz crnog nastaje bijelo; stari će reći: iz bijelog nastaje
bijelo, iz crnog nastaje crno. Stari će pokazati sličnost u rodu sup-
stancije, da slično nastaje iz sličnog, čovjek iz čovjeka, crni čovjek
iz crnog čovjeka, bijeli čovjek iz bijelog čovjeka, a vi ne možete
naći kontrarnost u supstanciji. Ne nastaje iz bijelog čovjeka crni
čovjek, niti iz crnog čovjeka bijeli čovjek, osim akcidentalno, kao
što bijelo (govorio je učitelj) akcidentalno nastaje iz obrazova-
nog. Zar nećete moći pokazati, kako najčešće biva, kako priroda
stvara svoja djela?
Koja je dakle misao istinitija, da li Aristotelova da iz kon-
trarnog nastaje kontrarno, ili <ona> starih filozofa da iz sličnog
nastaje slično, kad priroda tim redom stvarī, najčešće po sebi,
uređeno, rađa svoje stvari, a iz opreka ne rađa <ih> niti svojstve-
no, niti po sebi, nego akcidentalno. Dapače, ako bi bilo istinito da
stvari nastaju iz kontrarnog, nijedna supstancija neće nastati, ni-
jedna, naime, supstancija nije kontrarna supstanciji, u supstanciji
ne postoji nikakva kontrarnost.
Ako biste rekli: u supstanciji postoji kontrarnost: tjelesno i
bestjelesno, živo i neživo, racionalno i iracionalno, ja ću reći za-
jedno s dobrim starima da tjelesno ne nastaje iz bestjelesnog,
niti bestjelesno iz tjelesnog, ni živo iz neživog, niti racionalno iz
iracionalnog, niti iz racionalnog iracionalno, osim možda akci-
dentalno. Stoga ne nastaje u supstanciji nastajanje iz kontrarnog,
nego iz sličnog, tjelesno iz tjelesnog, živo iz živog, racionalno iz
racionalnog, iracionalno iz iracionalnog, čovjek iz čovjeka. Čo-
vjek, naime, rađa čovjeka
35
, kaže također i učitelj, govedo <rađa>
govedo, konj konja. Stoga nije doista: kontrarno iz kontrarnog,
nego slično iz sličnoga, priroda stvarī stvara svoje stvari.
Netočan je, dakle, Aristotelov poučak da kontrarno nastaje
iz kontrarnog, uspoređen s učincima stvarī. Isto tako je pogrešan
i <taj> da su počela kontrarna. Konačno i onaj da prvim kon-
35
Usp. ARIST. Ph. 194b.13: ἄνθρωπος γὰρ ἄνθρωπον γεννᾷ καὶ
ἥλιος.
5
10
15
20
30
25
1...,127,128,129,130,131,132,133,134,135,136 138,139,140,141,142,143,144,145,146,147,...440
Powered by FlippingBook