Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 133

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 1.
35
obrazloženjem iz 6. poglavlja 1. knjige
Fizike
: »U svakom pojedi-
nom rodu jedna je kontrarnost, a supstancija je neki jedan rod.«
Ne samo neki pojedini rod, nego prvi rod,
πρῶτον γένος
27
iz
4. knj.
Metafizike
28
, iz
Predikamenata
29
. Stoga je kontrarnost koja
je u supstanciji prva kontrarnost. Ali, o dobri <aristotelovci>, ne
postoji nikakva kontrarnost u supstanciji po predikamentu sup-
stancije, baš u ovom 6. poglavlju.
30
»Još kažemo da ne postoji
supstancija kontrarna supstanciji
Ako budu prigovarali da te
riječi govore da supstancija nije kontrarna supstanciji, pitat ću
ih, priznaju li neku kontrarnost u supstanciji? Ako budu rekli
da nema nijedne, proturiječit će Aristotelu koji tvrdi: »U svakom
pojedinom rodu jedna je kontrarnost, a supstancija je neki jedan
rod.« U supstanciji, dakle, postoji kontrarnost. I na kraju poglav-
lja: »U jednom rodu uvijek je jedna kontrarnost.«
I prije: »Sup-
stancija je naime jedan neki rod bića.« U svakom pojedinom rodu
jedna je kontrarnost, supstancija je jedan rod, dakle, u supstanciji
postoji jedna kontrarnost. Obrazloženje – koje nije opterećeno ni-
kakvom pogreškom.
No koja je to kontrarnost u rodu supstancije? Ako bi rekli:
lišenost i forma, dopustio bih da je prema njihovoj filozofiji for-
ma supstancija. Pitat ću o lišenosti, da li je supstancija. Ako budu
nijekali, dodat ću: lišenost, dakle, nije u rodu supstancije. Stoga
lišenost i forma nisu kontrarnost u rodu supstancije. Ako potvr-
đuju da je lišenost supstancija, dodat ću: neko je ne-biće supstan-
cija i neka je supstancija ne-biće. Tim obrazloženjem i na temelju
27
Doslovna sintagma πρῶτον γένος postoji kod Aristotela, ali se
ne odnosi na supstanciju (usp. ARIST. Metaph. 999a.1 i ARIST. Metaph.
1023a.27).
28
Usp.ARIST.Metaph. 1003b.16–19: πανταχοῦ δὲ κυρίως τοῦπρώτου
ἡ ἐπιστήμη͵ καὶ ἐξ οὗ τὰ ἄλλα ἤρτηται͵ καὶ δι΄ ὃ λέγονται. οὐσία͵ τῶν
οὐσιῶν ἂν δέοι τὰς ἀρχὰς καὶ τὰς αἰτίας ἔχειν τὸν φιλόσοφον.
29
Usp. ARIST. Cat. 2b.7–8: Τῶν δὲ δευτέρων οὐσιῶν μᾶλλον οὐσία
τὸ εἶδος τοῦ γένους· ἔγγιον γὰρ τῆς πρώτης οὐσίας ἐστίν.
30
Čini se da je riječ o sljedećemmjestu: ARIST. Cat. 3b.24–25: Ὑπάρχει
δὲ ταῖς οὐσίαις καὶ τὸ μηδὲν αὐταῖς ἐναντίον εἶναι. τῇ γὰρ πρώτῃ οὐσίᾳ
τί ἂν εἴη ἐναντίον; Taj se citat, međutim, danas nalazi u petom, a ne u
šestom poglavlju. Doslovni citat koji slijedi kod Petrića nađen je u
Fizici
(ARIST. Ph. 189a.32–33).
5
10
15
20
25
1...,123,124,125,126,127,128,129,130,131,132 134,135,136,137,138,139,140,141,142,143,...440
Powered by FlippingBook