Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 11

POVIJEST
373
ZAKLJUČAK Tako smo analizom
jednog bitnog Marxovog
stava pokazali zašto
je za njega bit čovjeka
p r a k s a
( Praxls)
»riječ« koju on ostavlja
ponajprije
ncfkspiicLranu, ali ka kojoj je čitav njegov
opus
na
putu.
SmL>ira je bitnih mislilaca da
im
odlučile riječi ostaju
svag­
da pri nastanku
u
sebi
neosvijetljene iako,
sa
svoje strane,
Laćaju svjetlo na sve drugo što je mislilac rekao.
Zadatak
je o n i
h
to j! se, radi same »stvari«,
nalaze
na
misliočevom
tragu da, osvjetljujući neosvijetljeno,
čine korake od kojih
je mislilac, u izvornom svom naletu
na novo, bio sačuvan.
Poduzeto
strukturalno analizi­
ranje odnosa
kao odnosa ne­
će
biti potpuno tako dugo
dok
se
ne ispita i primjere-
» ž i v o t « o d n o s a, tj. dok se
odnos
ne sagleda
p o v i j e s n
o. Tek kad se
svi strukturalni
momenti promisle p o v i j e s n o , moguće je
do kraja razu­
mjeti što znači đa se odnos o d n o s i ,
tj. j e s t . Zadatak je
ruvremer.e filozofije, tj. one koja
najvećina udaljena od odno­
sa nastoji u nseg doprijeti,
da ispita kako odnos j e s t , da
promisli p o v i j
e
s n i odnos.
Ona
to
može
samo
onda kad će
prevladati
s i s t e m a t s k o - l o g i č k e
okvire
unutar kojih
se dosada kretala, no zato neće postati
h i s t o r i j s k o , tj.
prošlosti okrenuto
pobrojavanje fakata,
nego
će doista biti
p o v i j e s n o , spram budućnosti
usmjereno
i
njoj posvećeno
mišljenje.
ZADATAK SUVREMENE
FILOZOFIJE —
POVIJESNO MIŠLJENJE
no ne promisli sam
FILOZOFIJA I
LETOVE! NOST
DVOJAKE POVIJESTI
Filozofija, nastojeći dospjeti u
bit
svega
što jest kako bi se
u njoj smjestila, vezana je
kao nešto (aliquid), kao biće
(eos) u svom bitku (esse)
za d v o j a k u m a d a u
s e b i
i s t o v e t n u p o v i j e s t : povijest onoga koji
filozofira (povijest
č o v j e k a ) i povijest onog što se
u
filozofiji
pokazuje (povijest same b i t i svega). Filozofije
n
e
m
a, ona ne opstoji ukoliko
n e m a čovjeka, kao što
je n e m a ako n e m a onoga
na što smjera u svojoj inten­
ciji. P o v i j e s t , prebivalište
filozofije, jest uzajaman o d-
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,...21
Powered by FlippingBook