Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 18

380
BIT I SUVREMENOST
stojanju, ona jest imanentan čin,
postavljanje čovjeka samim
sobom12.
Ad 2. Ako se, pak, shvati da se
filozofija
konstitutivno
ne
zatvara u nekom ljudskom činu, nego da
po
svojoj inten­
ciji prekoračuje puku ljudskost i dopire do biti svega, ostav­
lja ona u svojoj ljudskoj relativnosti mjesto za nešto
što
je
a p s o l u t n o obavezuje. Povijest
filozofije
tad
postaje
po­
vijest o b j a v e »a p s o 1u t
a«, u
kojoj ništa
nije
do
čovje­
ka
nego sve do »apsoluta« samog. Sam apsolut se
objavljuje
u filozofiji i povijesti (Hegel). No,
unatoč
sve »sintetičnosti«,
ostaje ovdje ipak d v o j s t v o povijesti i
»apsoluta«, pa se
postavlja pitanje: zašto je »apsolutu«
potrebno
da se
javlja?
Zbog svoje teologijsko-idealistieke formulacije
povijesti nije
Hegel mogao do kraja misliti konsekvencije misli o
objavi
apsoluta, naime nuždu da, ukoliko
»apsolut« potrebu
je ne­
kog kome se javlja da bi uopće bio, utoliko
mu
bitak ne pro­
izlazi iz njega samog po sebi, nego
iz povijesne objave, pa
» a p s o l u t « n i j e d r u g o n e g o p o v i j e s n a
o
b j a-
va. Ne da je »apsolut« povijestan, nego je p o v i j e s t a p ­
s o l u t n a — eto to je konsekvencija misli
o
objavi »apso­
luta« kojtd Hegel nije povukao, jer
povijest
nije
ipak mogao
drugačije misliti nego kao nešto relativno i
vremenito
u
smi­
slu prolaznosti, kojem čvrstoću i trajnost daje samo
prisu­
stvo »apsoluta«. Ove je konsekvencije,
međutim, izvukao
Martin Heidegger u II fazi svog filozofiranja, kad
je
čovjeka
(Dasein) shvatio kao prisutnost bitka (Das Dasein ist das
Da des Seins)13. U ovoj njegovoj fazi ništa nije na
čovjeku,
već sve na bitku, a bitak sam jest p o v i j e s t , naravno ne
u smislu prolaznosti, nego u smislu bezrazložnog odašiljanja
13
Primjeran je za ovu orijentaciju
Heideggerov
stav iz I
faze: »Metafizika pripada prirodi čovjeka’ ... ona je temeljno zbi­
vanje u opstanku (Dasein) i kao opstanak sam«. »Ukoliko čovjek
egzistira, zjbiva ise filozofiranje«, »Was ist MetanD/sik? Ronn,
1829, s. 28.
13 Usp. »Uvod« u spomenuti spis, pridodan 5. njegovom iz­
danju, 1949, s. 13—14, kao i »Uber đen Humanismus, 1949, str. 15:
»... čovjek bivistvuje tako da jest ono »tu« (das »Da«), to znači
svijetljenje bitka«.
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21
Powered by FlippingBook