Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 13

POVIJEST
375
U tome je njena bitna k o n z e r v a t i v n o s t , koja
svagda iznova reproducira i čuva otuđenje, mada ga nastoji
nekako prevladati. Zbog svoje ideologičnosti i konzervativno­
sti ne može sama filozofija (kao takva) nikada doista do­
prijeti u vlastiti izvor, u otuđenje povijesti. Ne mogavši mi­
sliti korijen otuđenja, jer je otuđenje njen vlastiti korijen,
nužno ne razumijevajući vlastito podrijetlo (genezu), ne
može ona ujedno ni misliti istovetnost dvojake povijesti čo­
vjeka i biti.
što
više, upravo nemogućnost povijesne misli
ostavlja u tami p o v j e s n i p o l o ž a j filozofije, ili, što
je isto, b i t a k filozofije.
ZNANSTVENO-PREDMETNO
Da bi se razumjelo što zna-
I POVIJESNO MIŠLJENJE
či povijesno misliti, potreb-
no je prethodno sagledati
razliku povijesnog od znanstveno-predmetnog mišljenja. Sa­
gledavanje razlike odvijat će se u elementu jednog predmet-
no-metođologijskog razmatranja.
Predmet je posebnih znanosti o čovjeku određen po­
sebnim područjima bića, koja zajedno sačinjavaju cjelinu
č o v j e č j e g svijeta. Obično se ovoj — iz razloga u koji sada
ne možemo ulaziti — suprotstavlja cjelina p r i r o d n o g
svijeta, kojeg područja čine predmete posebnih znanosti o
prirodi. Najčešće se klasifikacije znanosti poduzimaju prema
ovim s a d r ž a j n i m principima. Ako se katkad znanosti i
dijele prema posebnim m e t o d i č k i m interesima, koji
dirigiraju oblikovanje pojmova, ostaje ipak i tu na snazi
sadržajna podjela kao temeljna. Tako, npr., Windelband-
-Rickertovo razlikovanje znanosti na nomotetičke i idiograf-
ske ne ukida sadržajnu podjelu prirodnih i tzv. historijskih
ili »duhovnih« znanosti, nego je pretpostavlja.
Strogo razlikovanje predmetnih područja i odgovarajućih
znanosti počiva na faktičkoj artikulaciji povijesnog svijeta,
u kojem zajedno ili u sukcesiji susrećemo i stvari i život
i duševnost i oruđa i društvene odnose i duhovne tvorbe
itd. Sam p o v i j e s n i s v i j e t kao jedinstven predmetni
okvir prirodnih i ljudskih bića nije u ovom razlikovanju uzet
u obzir. Razlog je tome što obje grupe znanosti u svom istra­
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21
Powered by FlippingBook