POVIJEST
375
U tome je njena bitna k o n z e r v a t i v n o s t , koja
svagda iznova reproducira i čuva otuđenje, mada ga nastoji
nekako prevladati. Zbog svoje ideologičnosti i konzervativno
sti ne može sama filozofija (kao takva) nikada doista do
prijeti u vlastiti izvor, u otuđenje povijesti. Ne mogavši mi
sliti korijen otuđenja, jer je otuđenje njen vlastiti korijen,
nužno ne razumijevajući vlastito podrijetlo (genezu), ne
može ona ujedno ni misliti istovetnost dvojake povijesti čo
vjeka i biti.
što
više, upravo nemogućnost povijesne misli
ostavlja u tami p o v j e s n i p o l o ž a j filozofije, ili, što
je isto, b i t a k filozofije.
ZNANSTVENO-PREDMETNO
Da bi se razumjelo što zna-
I POVIJESNO MIŠLJENJE
či povijesno misliti, potreb-
no je prethodno sagledati
razliku povijesnog od znanstveno-predmetnog mišljenja. Sa
gledavanje razlike odvijat će se u elementu jednog predmet-
no-metođologijskog razmatranja.
Predmet je posebnih znanosti o čovjeku određen po
sebnim područjima bića, koja zajedno sačinjavaju cjelinu
č o v j e č j e g svijeta. Obično se ovoj — iz razloga u koji sada
ne možemo ulaziti — suprotstavlja cjelina p r i r o d n o g
svijeta, kojeg područja čine predmete posebnih znanosti o
prirodi. Najčešće se klasifikacije znanosti poduzimaju prema
ovim s a d r ž a j n i m principima. Ako se katkad znanosti i
dijele prema posebnim m e t o d i č k i m interesima, koji
dirigiraju oblikovanje pojmova, ostaje ipak i tu na snazi
sadržajna podjela kao temeljna. Tako, npr., Windelband-
-Rickertovo razlikovanje znanosti na nomotetičke i idiograf-
ske ne ukida sadržajnu podjelu prirodnih i tzv. historijskih
ili »duhovnih« znanosti, nego je pretpostavlja.
Strogo razlikovanje predmetnih područja i odgovarajućih
znanosti počiva na faktičkoj artikulaciji povijesnog svijeta,
u kojem zajedno ili u sukcesiji susrećemo i stvari i život
i duševnost i oruđa i društvene odnose i duhovne tvorbe
itd. Sam p o v i j e s n i s v i j e t kao jedinstven predmetni
okvir prirodnih i ljudskih bića nije u ovom razlikovanju uzet
u obzir. Razlog je tome što obje grupe znanosti u svom istra