Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 9

POVIJEST
371
čovjek nije onaj koji, budući sam bitkom, disponira bićima,
čovjek nije creator bića, nego je mijenjanje bitka o d n o s
čovjeka spram bitka, o d n o s po kojem donosi čovjek iz
bitka ono š t o j e u n j e m u v e ć o m o g u ć e n o a na ­
s t a j e kad se zbiva odnos. Po Marxovim riječima: »On
(čovjek, V. S.) razvija potencije, koje u njoj (prirodi, V. S.)
drijemaju...« (»Kapital«, I., Zgb., 1947, str. 134). (U tom
smislu mi smo u našem spomenutom članku pokazali da
produkcija, proizvodnja nije kreacija, nego, kako Marx reče,
r e p r o d u k c i j a prirode).
Konkretno rečeno, da kamen može biti sjekirom, ne
proizlazi samo ni iz neke apsolutne invencije čovjeka ni iz
kamena kao »ove ovdje« s t v a r i , nego u r e a l i t a s ka­
mena »drijema« (Marx) mogućnost i n s t r u m e n t a l n o s t i
sjekire. Naravno, što će od tog dvoga ili kao nešto treće
itd. p o v i j e s n o b i t i , kao š t o će nešto nastupiti u po­
vijesnom svijetu — ovisi samo o s p e c i f i č n o s t i odnosa
čovjeka spram bitka, ili, što je samo drugi vid istog, o
s p e c i f i č n o m p o l o ž a j u čovjeka među bićima, tj. o
onome što Marx naziva niveau-om i kvalitetom proizvodnih
snaga. Ovaj se niveau i kvalitet ne može, naravno, otčitati
iz »biti« odnosa,7 nego samo svaki put »iskustveno« utvrditi
(iako je u samom odnosu sadržano to da je »promjenljiv«,
to će reći p o v i j e s t a n ) . Za nas je ovdje važno imati u
vidu da su »proizvodne snage« svagda p o v i j e s n a veličina,
tj. da su »rezultat« zbivanja c i j e l o g p o v i j e s n o g
s k l o p a (odnosa čovjeka, bitka i bića).8
7 Dakako, ako taj odnos uzmemo u apstraktno-analitičkom
»prosjeku«.
8 Nema .spekulativne »dedukcije« povijesne posebnosti »pro­
izvodnih snaga«, što ne znači puko njihovo »primanje na znanje«
sa strane onog koji ih sebi »historijski« predstavlja, što ne znači
njihovu »golu taktičnost«, »puku danost«, koju valja naprosto
»utvrditi«. — Povijesni odnos (sklop) nije samo u svojoj »formal­
noj«, »opće važećoj« strukturi tako nešto kao tek subjektivni ili
objektivni »transcendentalni« uvjet nastupa faktičkih »proizvodnih
snaga« i odnosa koji im odgovaraju. On nije samo ni spekulativno
jedinstvo »formalnog« i »materijalnog« nego, preko njega, iznad
i ispred njega, takova izvorna punina da su »apstrakcije« (kao
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...21
Powered by FlippingBook