Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 6

368
BIT I SUVREMENOST
ODNOS I SVIJEST
KAO SVJESNI BITAK
(BEVVUSSTSEIN KAO
BEWUSSTES SEIN)
siti spram bića i
odnositi ni spram
Što, nadalje, znači Marcov stav: »Za
životinju ne postoji njen odnos spram
drugih kao odnos«? To znači da se ži­
votinja, budući da se ne može odno-
spram bitka, samim tim ne može
sebe same, da ona ne može biti
pri-sebna, ili što je isto, »svjesni bitak«, slobodni bitak itd.
Naravno, to ne znači da životinji nedostaju »psihički pro­
cesi«.
Iz navedenog Marxovog stava, koji sa svom dubinom
izriče bitnu razliku između čovjeka i životinje, proizlaze sva
ona j e d n o s t a v n a i za čovjeka b i t n a određenja što
smo ih pobrojali u odjeljcima spomenutog našeg članka: »Od­
nos čovjeka i bića«, »Odnos čovjeka i bitka«, »Bit čovjeka
kao svjesni bitak: čovjek kao biće r a z - s t o j a n j a (distan-
cije) i p r i s t u p a bićima, čovjek kao biće koje iz sađrža-
nosti među bićima i z - s t u p a k bitku, čovjek kao biće
m o g u ć n o s t i , kao biće b l i z i n e , kao p r i - s e b n o ,
s a m o - d j e l a t n o etc. biće — jednom riječi: kao biće
čija je bit — pro-iz-vodnja.
ODNOS KAO PROIZVODNJA
Promislimo sada kako iz
navedenog Marxovog stava
proizlazi to da je odnos — p r o i z v o d n j a ( pro-
-ductio). U bitnom smislu »odnos« je »vođenje« (duc-
tio), jer čovjek kao inter-pret, posred-nik5 između bitka
i bića u odnosu p r o - n o s i bića iz bitka i ujedno
bitak odjeljuje od pred-povijesne sadržanosti
u j
bićima.
Ovo nošenje ima smjer, ono nije puko nošenje, ne­
go v o đ e n j e — dukcija. Kad kažemo da čovjek
bivstvuje razliku bitka i bića, ne znači to samo da je on
njen nosilac nego da je i njen voditelj (ducens). ., u svijet.
5 Tj. biće razlike.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...21
Powered by FlippingBook