Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 10

372
B IT I SUVREMENOST
ODNOS KAO ®^nos kao prevođenje bića i z v a n odnosa u
PRODUKCIJA bića za odnos (i time iz »bića o sebi« u
»bića
za
nas«, za čovjeka) jest d o v o đ e n j e
bića p r e d (
lat. prefiks »pro«
u značenju
»za« i »pred«
)
odnos i time p r e d
nas, p r e d čovjeka« Odnos kao pre­
vođenje jest p r o i z v o d n j a (p r o - d u c t
i o). Po odnosu
su bića p r o i z v o d i . U
tome što su bića za odnos 'raz­
vodi, temelji se
mogućnost da
budu
»predmeti« (objekti)
ljudskih »teorijskih« i
»praktičkih« odnosa.
ODNOS KAO EDUKCIJA
U odnosu kao ljudskom odnosu
sa­
držano je
to da je
on
odnos spram
bića i ujedno
odnos spram bitka. Proizvodnja (produkcija)
p r o i z v o d i
bića
iz
bitka i ujedno i z v o d i bitak iz nje­
gove
sadržanosti
u
bićima izvan odnosa.
Tako je odnos kao
ljudski
odnos
d v o j a k odnos:
1. u
njemu se bića p r o -duciraju, tj. dovode
pred nešto, daje
im se da su t u, i to kao ona koja
su p r e d
( »pro«) nečim
za (»p ro «) nešto; 2. u njemu se
bitak
E-ducira,
tj. dovodi
iz bića i u produkciji ujedno njima
vraća. Bitak je svagda
bitak bića, bića su svagda bića bitka. Odnos kap E-đueiranje
zbiva se u j e d n o s odnosom kao
produciranjem. Odnos je
eduktivna produkcija ili produktivna edukcija.
AnMAO TC. .CI . Izvoditi
bitak
iz
sadržanosti
u
bićima znači
DISTINKCIJE
bitak
od-nositi od bića koja on pro-nosi, tj.
BITKA I BIĆA
čini da jesu,
znači: od-djeljivati,
raz-
odjelji­
vati bitak od bića. Na
odnosu kao
E - d u c -
t i o temelji se f i l o z o f i j s k a
d i s t i n k c i j a bitka
( t o e i na i , e s s e ) i bića (t a ont a , e n t i a ) .
»bit čovjeka«, »bitak«, »bića«, etc.) zapravo samo indicirajući pri­
mjerene, ne približavajući ise »stvari« nikada do kraja. Povijesno
mišljenje, međutim, mora — iako mu je do
zb iva n ja
čitavog jed­
nog povijesnog svijeta — vršiti »distinkcije« koje cmogu'uu? pri­
stup
»stvari«. Ono se samo kreće u dimenziji koja prethodi raz­
lici »formalnog« i »materijalnog«, »transcendentalnog« i »empi­
rijskog« i omogućuje je. — U marksističkoj literaturi temakzirao
je »proizvodne snage«
kao ta ko ve
— koliko znamo — samo
F. L e ­
zi:alter,
»Wissenssoziologie und Marxiismus«, Arehiv f. Sozialwissen-
schaft u. Soziolpolitik, Bd. 64, 1930.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...21
Powered by FlippingBook