Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 2

364
BIT I SUVREMENOST
jevanja u bit izabiru se prema iskušenom razmjeru otuđenja.
Svako prerano sužavanje obzora krize vremena, koja nam
imperativom maksimalnog rada i poslovanja priječi da sa­
brano otčitamo njenu bit, odvodi nas s puta u povijesni
odnos. Za pravo putovanje potrebni su orijentacioni znaci.
Kriza vremena očituje se u filozofiji kao kriza orijentacije.
Sve, dakle, ovisi o tome da se tako orijentiramo kako bismo
uzmogli promišljati ono što je temeljni zadatak. M a r x o v o
djelo — jer se obraća otuđenju sa stajališta izvorne zavi-
čajnosti, prisebnosti i istinitosti čovjeka, jer mu pridaje ono
što mu pristoji, a ne smanjuje i ne preuveličava ljudsku bit
— podobno je da nas nauči orijentaciji, da nam naznači mi­
saoni put.
PRAKSA 1ODNOS Svaka filozofija, ma kakova njena orijen­
tacija inače bila, kao filozofija sprovodi,
makar samo implicite, neka određenja b i t k a (biti, bivstvo-
vanja) svega što jest i b i t i č o v j e k a (načina bivstvo-
vanja čovjeka). Ova konstitutivna dvojna struktura filozofije
uopće sama sobom ukazuje kako na odliku ljudskog bića
pred svim ostalim bićima tako i na »prisutnost« bitka među
bićima posredstvom biti čovjeka. To znači: za nas ljude mo­
guće je govoriti o biti čovjeka samo s obzirom na bitak sam,
i obratno. Ili, drugim riječima: da bitak bivstvuje, »dokaz«
je to* što čovjek j e s t . I Marxova misao, podrijetlom filo­
zofijska, pokazuje istu konstitutivnu strukturu: određujući
bit čovjeka kao pro-iz-vodnju (Praxis), iznosi Mara ujedno
i »sliku« bitka kao proizvodne prirode, materije u »samokre-
tanju«, materije kao »samodjelatnosti«. Ako, u skladu s
Marxovom mišlju, nastojimo opisati jednostavne elemente
prakse u njenoj filozofijskoj, tj. ontologijskoj ( b i v s t v e ­
no j ) dimenziji2, a ne tek u ekonomskoj, tehnologijskoj,
industrijskoj, (u užem smislu) materijalnoj, tad, doduše, biva
i m p l i c i t e izložen čitav povijesni odnos — i to iz gore
navedenog razloga dvojne strukture filozofije, koja indicira
puninu zbiljskog odnosa — ali time još nije e x p l i c i t e
12Kao što smo to pokušali u našoj studiji »Bit -čovjeka i nje­
no otuđenje u građanskom svijetu« (u ovoj zbirci).
1 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,...21
Powered by FlippingBook