Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 4

366
BIT I SUVREMENOST
rječi sebi tako da bi se isključivalo, naprotiv, p r o i z v o d ­
n j a k a o o d n o s s p r a m b i ć a z b i v a se na t e me ­
l j u o d n o s a s p r a m b i t k a , tj. proizvodnja je o b o j e .
U gornjem je bilo riječi o o d n o s u spram bića i bitka,
kao i o biti čovjeka, što je to o d n o s , u njegovoj izvornoj,
tj. povijesnoj punini? Da bismo to razumjeli, potrebno je
sada promisliti koja jednostavna ali odlučna određenja u sebi
sadrži odnos kao odnos.
ODNOS KAO ODNOS
Pođimo od citiranog Marxovog
SPRAM BITKA I BIĆA
teksta, što to znači da se ži­
votinja n e odnosi? Zar ne bismo
mogli reći da životinja ima različite odnose spram
svoje okoline (npr., kad se brani, kad se zaklanja,
kad bježi, kad napada itđ.)? Mi to faktički svako­
dnevno kažemo, pa ipak misli Marx da se životinja ne odnosi!
I doista, u strogom smislu riječi, ona se ne odnosi, jer
je sa svim svojim postupcima tako uključena u zbivanje
okoline da nema »tačke« s koje bi okolinu k a o okolinu
sagledala, tj. da nema mogućnosti da se stavi n a s u p r o t
okolini kao takovoj, »životinja se ne odnosi«, to znači: ona
ne može istupiti iz sadržanosti u okolini (tj. među bićima),
ona ostaje biće među bićima, a nema istup do bića k a o
bića, do onog po čemu bića jesu b i ć a . Kad Marx kaže da
se »životinja ne odnosi« »spram drugih«, spram bića, onda
to znači da životinja nema odnos spram b i t k a .
U punom i pravom smislu s a m o se č o v j e k o d ­
nos i , tj. on može nešto (aliquid, ens) uzeti k a o nešto,
on može biće primiti k a o biće. Kad se promisli što u naj­
jednostavnijem smislu znači »odnos«, onda je vidljivo da
je on odnos spram nečeg k a o nečeg. Dakle, ne puka relacija
(sasvim formaliziran odnos) između relata, nego odnos izme­
đu dvoje, pri kojem se jedno odnosi spram drugog tako da
drugo uzima k a o drugo i time ujedno sebe razlikuje od
drugog k a o drugog4. U izrazu »kao« sadržano je ovo: nešto
4
Tako je odnosom spram drugog
kao
drugog dana moguć­
nost da ise čovjek kao biće u odnosu odnosi spram svoje
biti:
(Isto,
samo u konkretnom pogledu međuljudskih odnosa, izražava
Mar-
xova
primjedba: »U stanovitom je pogledu i s čovjekom kao s ro­
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...21
Powered by FlippingBook