Vanja Sutlić: Povijesni odnos i povijesno mišljenje - page 16

378
BIT I SUVREMENOST
ideologijskom elementu »svijesti o ...«, nego samo n a d j e-
l u p r a k s e 10i njime.
Po svojoj g e n e z i sve su znanosti povijesne. To ne
znači da su sve nastale u »vremenu«, nego da je povijesno
zbivanje omogućilo konstituiranje njihovih predmeta, a time
i njihovog metodičkog pristupa k predmetu.
Zato je po v a ž n o s t i prvi zadatak filozofije danas da
ispita vlastite okvirne mogućnosti mišljenja — da nastoji
p r o v o d i t i povijesno mišljenje. Ona to može samo tako
da u ime povijesne misli, k o j a p r i p a d a u o d n o s b i ­
ti č o v j e k a , b i ć a i b i t k a , napusti svoju dosadašnju
teorijsku izoliranost i otuđenost i tako prestane biti čežnja
za to sof on, smjestivši se u njemu.
Opća, epohalna je svijest u suvremenoj filozofiji da je za
nju, zbog posljednje njene intencije, nužno da se razraču­
nava s poviješću nastojeći je misliti.1
PUTOVI MIŠLJENJA
Svoju povjesnost mora filozofija, noše-
POVIJESTI
na podvojenošću povijesti same, misliti
1. samo kao vremenitost u smislu p r o ­
l a z n o s t i ako se orijentira na č o v j e k u kao na izolira­
nom momentu povijesnog odnosa — ili 2. kao vremenitost u
smislu perenirajuće »sadfašnjosti«-»vječnjosti« ako se orijenti­
ra na b i t i svega što jest, razlučivši je od cjeline povijesti, 3.
kad nastoji oboje zajedno povezati, uspijeva joj to samo tako
da povjesnost kao p r o l a z n o s t pripiše čovjeku, a prisut­
nost »apsoluta« u toj povjesnost! shvati kao čudo.
10 Nije,, mislim, potrebno isticati nedovoljnost tek »materi­
jalnog« određenja prakse, koje je već prevladao njemački idea­
lizam ujedno pomirivši ono što je
Aristotel
odijelio kao
poiesis
,
praksis i theoria.
Sintetičko shvaćanje, međutim,, takođe je nedo­
voljno i pretpostavlja razumijevanje povijesti — povijesno mišlje­
nje koje u
praksi
nalazi
sabiralište
,
stjecište iskonskog, bitnog zbi­
vanja.
1 Ovaj zadatak je jasno postavio G.
Kriiger
u svojoj knjizi
»Grundfragen der Philosotphie — Geschichte — Wahrheit — Wis-
senschaft« — V. Klostermann, Frankfunt/Main, 1958. — smatra­
jući da je »povjesnost čovjeka i povijest danas najhitniji pro­
blem« (s. 10).
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21
Powered by FlippingBook