ujedno uvidjeti, da svijet, koliko i bio njegov i mogao biti podvrgnut
ljudskome njegovu utjecaju, može, maikar i preobražen, trajati, kad ga
kao uzasebljeni pojedinac bude sudbinskom nuždom svega života morao
ostaviti iza sebe i prepustiti ga daljim mogućim mijenama.
Tako uči čovjek shvaćati sebe nesamo kao dionika svojega svijeta
nego i kao člana svojega pokoljenja, kao potomka i dalekih i po ostavini
njihovoj slućenih mu predaka i isto tako kao pretka suđena mu po
tomstva. Očituje se pak time, da se čovjek potvrđuje u bistvenoj su-
pripadnosti sa svojim svijetom nesamo kao individualni nego možda i
više još kao socijalni subjekat. Otud mu i držanje i vladanje i nasto
janje pogledom na svijet, kojemu pripada i koji je njegov, no otud za
jedno i sudbina njegova i usud njegova svijeta.
Koliko supripadnost sa svijetom doživljava svjesno i svojevrsno
ljudski, čovjek se po ćudi vezan za pretke zna i obvezan potomstvu,
pa mu se u toj i takvoj svijesti proširuje nagon za samoodržanjem i
održanjem vrste u nagonski poriv za održanjem življenog i doživljava-
nog svijeta. Bez toga se ne da kao upravo svojevrsno ljudska razum
jeti čovječja egzistencija u svojoj bitnosti. A upravo taj je poriv svoj
stven samome čovjeku, napose je za nj značajan, pa koliko mu i bila
klica u općem animalnom nagonu za održanjem, znači tek on u stvari
bistveno smjeranje na prevladavanje smrti i biva kao takav to jači, uz
budljiviji, uporniji, što je svijest u bistvu ljudskija, što je bliža punoći
čovještva. I što je čovjek kako individualno tako i socijalno bliži svo
jevrsnoj svojoj bistvenosti, što je očovječeniji, to u njega poriv za
održanjem svijeta, onoga i onakva svijeta, koji je njegov i kojemu po
svojoj ljudskosti pripada, nadilazi daleko sam životinjski nagon za
samoodržanjem. Kad tako ne bi bilo, ne bi se uopće dala razumjeti mo
guća i nerijetko potvrđena njegova spremnost na žrtvu ni stvaralačka
njegova strast upravo s obzirom na izgradnju, oživljavanje i održanje
duševno-duhovna svijeta, kojim se ostvaruje, ovrednjuje, očituje i po
tvrđuje ljudski njegov opstanak u svojoj bitnosti.
Nastojeći održati svijet, u kojemu je i za koji je rođen, gleda
čovjek da ono, što su mu pogledom na taj svijet namrli preci, učini
primjerenim svojim prebivalištem, pa tako na njemu gradi, pregrađu
je ga, dograđuje, dotjeruje ga, izgrađuje, kako bi na posljetku u nje
govu sklopu na biću mu ostavio poput predaka svojstven sebi i zase
ban svoj trag. Koliko međutim i mijenjao svijet, u koji ga je usud
bacio ili i zbog kojega ga je zvao u život, niti može niti hoće poništiti
sve, na što je naišao i što mu je život usadio kao baštinu stečenu od
pređašnjih pokoljenja. Živeći, radeći i stvarajući povezuje se štaviše
čovjek na neki mogući ili nužni mu način s bivšim svijetom i sa živo
tom onih, koji su ga nekad živjeli i stvarali, a to u pouzdanju, da će i
on imati što da namre potomstvu, pa da svoj život produži u njemu
posredstvom svojega svijeta. Ostvarujući tako karike lanca, koji po
vezuje prošlo s budućim, i ugrađujući u nj snage rođena bića uskršava
zbilju, koja nije samo njegova lična, nego se u biti reprezentativna,
znatna zajednici i značajna po nju, nadvija nad njega. Upravo se pak
po toj i takvoj zbilji nad čovjeka prirodnoga izdiže čovjek povijesni.
Povjesnost čovjekova stoji tako do povezanosti sadašnjih trenu
taka njegova života sa živom utjecajnosti, ustrajalom djelovnosti biv
80
32