bez obzira, gdje mu je izvor, kako se odvija, kakav mu je kraj i koje
su mu posljedice. Tako se pak vidi, da su vrata u povijest otvorena i
stvaralaštvu i razaralaštvu i da se povjesnošću može zaogrnuti jedna
ko zlo kao i dobro.
Što je bilo i prošlo niti se da promijeniti niti može biti neuči-
njeno. Povijesni smisao čina ili događaja stoji samo do njihova utje
caja i do značenja, koje im se može pripisati pogledom na bližu ili
i nešto dalju budućnost, koliko je takvi utjecaji dostižu.
Isto vrijedi i za buduća događanja, koliko se pretpostavlja, da su
povijesno značajna, što znači sudbonosna, po čovjekov bitak odlučna.
Događanje će to moći da bude jednako od povijesna značenja, vodi li
k usponu i savršenstvu ili i padu i propasti čovjeka i suđena mu ko
načna nekog njegova svijeta.
Kao što se na povijesnu prošlost može gledati na dvojak način,
kao na objektivnu građu prepuštenu razumskom ispitivanju i sređi
vanju ili kao na bivši život predan mogućem suživljaju i po tome ta-
ložen u pobudama predaje, tako je slična mogućnost dana i pogledom
na budućnost.
Koliko je povijesna svijest samo objektivno razumski upravlje
na na svijet događaja i kao takva lišena vjere, nade i iščekivanja, pro
suđuje ona pretpostavljeno nastavljanje i prodiranje vremena i zbi
vanja u budućnost ispod razine bistvenih vrednota, bistvenih u tome
smislu, što se njihovim uočavanjem i ostvarivanjem izgrađuje i očituje
biće čovječje u svojevrsnoj svojoj bistvenosti. Takvo prosuđivanje biva
razumljivim, prozre li se, da tako ograđeno usmjerenoj svijesti tok
budućega događanja i njime povezana čovjekova sudbina mora nužno
ostati nepoznanica, jer se zbog slobode (kontingencije), kakva tu is
krsava, ne da ni prema kojem, a najmanje kauzalnome zakonu izvesti
i tako predvidjeti. Zbog toga takvoj svijesti i ostaje tek prema mogu
ćim vrijednosnim ostvarenjima odrediv smisao čovjekovanja i u vidu
svega pa tako i budućega vremena kao univerzalne povijesti nerješiva
zagonetka i nedokučiva tajna.
Ipak ostaje i unatoč toj neizvjesnosti čovjeku u njegovu živom
opstojanju i kao povijesnome biću neki putokaz, koliko se ljudsko živ
ljenje može smatrati putom u nedočekano prostranstvo povijesne bu
dućnosti. Na dva se najopćenitija načina može čovjek odnositi prema
njoj, no ona nije i ne može biti predmetom sustavna teorijskog na
iskustvo oslonjena ispitivanja. Na nju se može smislovito ukazati samo
kao na pretpostavku odnosno na zadatak vrijednosno relevantnoj ljud
skoj praksi.
Tako se može tražiti putokaz djelatnome životu pod vidom kraj
nje budućnosti, zamišljena završetka svega vremena i prestanka svega
zemaljskog ljudskog života. Kamo se god ta krajnost i stavila, prema
životu pojedinca ili svega čovječanstva, ona zna biti poprištem, s ko
jega se kuša odrediti svrha, smisao i zadaća povijesno shvaćena života.
Tako se prema budućnosti, kojom se ispunja i dovršava povijest, od
nosi vjerska svijest, koja se oslanja na slutnju i viziju spasenja. U tome
pravcu i preporuča životno usmjerenje i oblikovanje čovječjega bića.
41
89